آیا ریزش موی کششی درمان می شود؟ دلایل و علائم آلوپسی کششی

ریزش موی کششی

برای ریزش مو می‌توان صدها دلیل به ترتیب لیست نمود. استفاده از شوینده‌های نامناسب، مصرف دارو، بیماری، تنش و استرس، عوامل محیطی و … تنها بخشی از دلایلی است که سلامت موهای فرد را تهدید می‌کند. این دلایل هر یک به تنهایی قادر به از بین بردن کامل موهای شما هستند. بنابراین برای آنکه موهایی سالم و بی عیب داشته باشید، باید با اصول مراقبت مو آشنا باشید. یکی از این اصول که به ویژه در بانوانی با موهای بلند باید رعایت شود، نحوه‌ی بستن موهاست.

چرا که بستن غلط موها منجر به کشش مو و ریزش تدریجی آنها می‌شود. این مشکل که غالباً با ریزش موی کششی شناخته می‌شود، همانند سایر عوامل در صورتی که به موقع پیشگیری نشود، منجر به آلوپسی کششی می‌شود. کلینیک پوست و موی هلیا با هدف درمان ریزش مو کششی در این مطلب به بررسی دلایل ریزش موی کششی و راه حل هرکدام می‌پردازد.

دلایل ریزش موی کششی

چه عوامل و رفتارهایی منجر به بروز آلوپسی کششی در افراد می‌شود؟ در این بخش تعدادی از عوامل تاثیرگذار در بیماری الوپسی کششی معرفی شده است. با پرهیز از این رفتارها یقین داشته باشید هیچگاه دچار مشکل ریزش موی کششی نخواهید شد:

1. شینیون‌های محکم که به طور مداوم روی موها پیاده می‌کنید
  2. مدل‌های بافت ریز و زیاد که موها را از کف سر به یکدیگر بافته می‌شوند (زمانی که این مدل بافت‌ها بطور مداوم تکرار شوند، منجر به ریزش موها می‌شوند)
  3. اکستنشن مو
  4. استفاده‌ی مداوم از کرم صاف کننده‌ی مو و ژل مو
  5. بستن موها به شکل دم اسبی ( بخصوص زمانی که موها بلند باشد، شدت کشش بیشتر است)
  6. بلند کردن بیش از حد موها
  7. کشیدن موها در حین شستشو و یا شانه کردن ( از شانه‌ی پلاستیکی سعی کنید استفاده نکنید)
  8. بستن موها با گیره‌ها و کش‌های نامناسب که منجر به کشیده شدن بیشتر مو می‌شود.
  9. استفاده‌ی مداوم از سشوار و دستگاه‌های حرارتی حالت دهنده‌ی مو

دلایل ریزش موی کششی

کشیده شدن دائم مو؛ آسیبی که به موهای خود وارد می‌کنید

مسلماً هر فردی به این موضوع آگاه است که موهای بلندتر نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در صورتی که رفتارهای مراقبتی مو رعایت نشود، زیبایی موهای شما دوام چندانی نخواهد داشت. یکی از این نکات مراقبتی اطلاع از نحوه‌ی بستن صحیح مو است. لازم است بدانید کشیدن موها در حالت‌های مختلفی که آنها را می‌بندید، به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌کند. به ویژه زمانی که موهای بلندی دارید، وزن موها این کشش را تشدید می‌کند. در نهایت اینکه بخشی از موها که دائماً در حال کشش بوده‌اند، به تدریج سست شده و دچار ریزش می‌شوند.

اگر شما نیز از این گروه افراد هستید، بهتر است الگوی ریزش موهای خود را با نحوه‌ی بستن آن‌ها مقایسه کنید؛ با نگاهی به آینه بهتر متوجه این موضوع می‌شوید. بنابراین اگر تا بحال به این موضوع آگاه نبوده‌اید، بهتر است ازین پس نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید و هرچه سریع‌تر اقدام به درمان کنید.

علائم و نشانه‌های الوپسی کششی

ریزش مو کششی همچون دیگر بیماری‌های ریزش مو علائم و نشانه‌هایی در سر ایجاد می‌کند. این علائم هشداری برای انسان است که می‌تواند با آگاهی بموقع ریزش بیشتر موها را متوقف کند. بدیهی است که زنان در مقایسه با مردان موهای بلندتری دارند و در نتیجه بستن مو در زنان رایج تر است. بنابراین عمده مخاطبین ریزش موی کششی زنان هستند. از جمله‌ی مهم‌ترین علائمی که نشان از ریزش مو کششی دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. زمانی که با علائم ریزش مو به صورت کششی مواجه شدید، باید پزشک متخصص مشورت و اقدام به درمان کنید:

1. بروز درد در نواحی تحت کشش
  2. التهاب پوست در نواحی که موها تحت کشش قرار گرفته‌اند
  3. خارش در پوست سر
  4. سردردهای خفیف ناشی از کشش مداوم موها
  5. نازک شدن تدریجی موهایی که تحت کشش هستند
  6. خالی شدن فرق مو
  7. التهاب فولیکول‌های مو که گاهاً منجر به خونریزی در ریشه‌ی موها می‌شود.
  8. به وجود آمدن جوش‌های ریز و چرکی در نواحی از پوست که موها در آن تحت کشش هستند.

راه‌های درمان ریزش مو کششی

علائمی که در بخش فوق ذکر شدند، نشان از آغاز آلوپسی کششی در سر می‌دهند. درصورتی که این مشکل متوقف نشود، منجر به از دست رفتن کامل موها در نواحی که تحت کشش هستند، می‌شود. درمان ریزش مو کششی مدتی طول می‌کشد. این مدت معمولاً بین ۳ تا ۹ ماه زمان‌بر خواهد بود. اولین اقدام برای درمان ریزش موی کششی، تغییر مدل بستن موها و پایان دادن به کشش موهاست.

اگر در مراحل ابتدایی ریزش مو کششی قرار داشته باشید، با راحت گذاشتن موها، تارهای ریخته شده مجدداً می‌رویند. در واقع با ممانعت از کشیدن موها، نواحی خالی شده به حالت قبل برمی‌گردند. روش‌های درمان دیگری برای این مشکل وجود دارند؛ مانند تقویت ساقه‌های آسیب دیده با استفاده از مواد دارویی و مکمل‌های خوراکی می‌تواند به برگردانندن تراکم موها کمک کند.

درمان ریزش مو کششی

درمان ریزش موی کششی با کاشت مو

رفع آسیب دیدگی ناشی از آلوپسی کششی با روش‌های کم تهاجمی مانند کاشت مو امکان پذیر است. این روش درمانی زمانی تجویز می‌شود که شدت ریزش موها بیش از حد معمول است. زمانی که روش‌‌های درمانی ابتدایی بی‌نتیجه باشد، از کاشت مو برای پر کردن نواحی خالی سر استفاده می‌شود. بسیاری از پزشکان با تجربه معتقدند هیچ موردی از آلوپسی کششی غیر قابل درمان نیست. این مورد تنها نیاز به صبر و مراقبت دارد. الگوی ریزش موی کششی با سایر بیماری‌های ریزش مو متفاوت است.

در این مورد، ریزش تنها در نواحی که موها تحت کشش هستند، رخ می‌دهد. نواحی فرق سر، پشت گوش امتداد لبه‌ی پیشانی از نواحی هستند که تحت تاثیر این ریزش‌ها قرار می‌گیرند. آلوپسی کششی سر به مرور گسترش می‌یابد. تا جایی که کشش طولانی مدت موها منجر به مرگ فولیکول‌ها و طاسی دائمی در این نواحی می‌شود. در این شرایط تنها و آخرین روش درمان، کاشت مو است.

چگونه موهایم را با آلوپسی کششی بپوشانم؟

در صورتی که نیاز به پوشاندن موهای خود دارید و همزمان از آلوپسی کششی رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم از روسری، شال یا کلاه‌های آزاد و راحت که جنس لطیف دارند استفاده نمایید. برای موهایتان که زیر این پوشاننده‌ها قرار می‌گیرند، یک مدل شل و راحت را در نظر بگیرید که کمترین میزان کشش را ایجاد کنند. هدف این است که حداقل میزان فشار بر روی فولیکول‌ها اعمال شود.

درمان ریزش موی کششی در کلینیک تخصصی هلیا

درمان آلوپسی کششی در کلینیک زیبایی هلیا تحت نظر متخصصین مجرب و با بهترین امکانات انجام می‌شود. به خاطر داشته باشید که این مشکل در هر مرحله‌ای قابل درمان است. اما بهتر است در مراحل اولیه‌ی بیماری مطابق با تجویز پزشک خود مانع از پیشروی ریزش شوید. طاسی سر کششی از جمله مواردی از ریزش مو است احتمال موفقیت روش‌های درمانی آن بیش از سایر آلوپسی‌هاست. با این تفاسیر در هر مرحله‌ای از بیماری که هستید، نباید نگران شوید.

تنها کافیست مسئله را با متخصصان ما در مرکز تخصصی هلیا در جریان بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌های درمان و هزینه درمان آلوپسی کششی می‌توانید با مشاوران ما در این مرکز در تماس باشید. خدمات مشاوره در این مرکز برای تمامی مراجعین عزیز بصورت رایگان می‌باشد.

سوالات متدوال

ترمیم آلوپسی کششی چقدر طول می‌کشد؟

اگر روش درمانی مناسبی انتخاب و دنبال شود، آلوپسی کششی طی ۶ ماه بهبود خواهد یافت. در اغلب موارد دیده شده است که این اختلال طی ۴ تا ۶ ماه درمان شده است با این حال در موارد شدید، ممکن است حدود ۱ سال طول بکشد تا فولیکول‌های آسیب دیده مو کاملاً بهبود یابند و موها دوباره رشد کنند. بنابراین درمان آلوپسی کششی به فیزیولوژی هر فرد و نوع درمان انتخابی توسط پزشکش بستگی دارد.

آیا درمان خانگی برای آلوپسی کششی وجود دارد؟

بله اما ابتدا باید مشخص کنید که دقیقاً چه چیزی باعث ریزش مو شده است. آلوپسی کششی معمولاً در اثر استفاده مکرر از مدل موهای سفت، اکستنشن مو، بافت مو یا ترکیبی از این موارد به وجود می‌آید. برای درمان راحت این موارد بدون نیاز به پزشک، انجام هر کاری که باعث این مشکل می‌شود را متوقف کنید و ترجیحاً موهای خود را به طور طبیعی آرایش نمایید تا به بهبودی کمک کند. موارد زیر نیز می‌توانند به عنوان درمان خانگی آلوپسی کششی در نظر گرفته شوند:

1. کوتاه کردن موها
  2. استفاده از رژیم غذایی سالم
  3. مصرف ویتامین و پروتئین‌ها
  4. ماساژ آرام و پیوسته مو با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل
  5. افزایش مصرف آهن

آیا آلوپسی کششی یک اختلال خود ایمنی است؟

خیر. همانطور که از نام آن پیداست، آلوپسی کششی در اثر کشیده شدن موها به سمت بالا یا عقب ایجاد می‌شود. مدل‌های موی خاص، استفاده مداوم از اکستنشن یا بافت مو، استفاده از پوشاننده‌های سر مانند کلاه یا روسری، استفاده از لوازم آرایشی مو مانند تافت و ژل و بلند کردن بیش از حد موها همگی می‌توانند علت یا علل ابتلا به آلوپسی کششی باشند. اما تا به الان هیچ گزارشی مبتنی بر اینکه آلوپسی کششی در اثر یک بیماری خود ایمنی باشد منتشر نشده است. در واقع، آلوپسی آره آتا است که یک اختلال خود ایمنی به شمار می‌رود و می‌تواند باعث ریزش مو شود.

آیا آلوپسی کششی جای زخم دارد؟

به ندرت پیش می‌آید که همراه با آلوپسی کششی جای زخم (اسکار) دیده شود، به خصوص در اوایل دوره بیماری. اگر همگام با ریزش موهایتان (در اثر کشش) زخم مشاهده کردید احتمال دارد که به آلوپسی فیبروزان فرونتال (FFA) مبتلا شده باشید. FFA ممکن است شامل ریزش مو در نقاطی غیر از پوست سر، مانند ابروها و مژه‌ها نیز باشد اما در آلوپسی کششی، پوست سر تقریباً همیشه تنها محل درگیر ریزش مو است.

آیا آلوپسی کششی برگشت پذیر است؟

بله! پزشکان معتقد هستند که آلوپسی کششی برگشت پذیر است، اما هر موقع که رخ بدهد باید به سرعت آن را درمان کنید. مثلاً اگر موهایتان را همیشه با مدل موی سفت (که باعث کشیدگی مو و ریزش شده است) آرایش می‌کنید، در صورتی که انجامش را متوقف نمایید موهایتان دوباره به طور طبیعی رشد خواهند کرد. اما اگر به همین ترتیب به حالت دادن موهای خود ادامه دهید، ریزش مو می‌تواند دائمی باشد.

منبع: