تزریق بوتاکس

رابطه بوتاکس با افسردگی چیست ؟

تزریق بوتاکس و کاربردهای آن

بسیاری از ما این روزها از ” تزریق بوتاکس ” و کاربردهای آن آگاه هستیم. این عمل زیبایی در ایران طرفداران خاص خود را دارد و افرادی که به این عمل روی می ‌آورند برای بهبود وضعیت زیبایی و ظاهر خود به Botox injection ایمان دارند. با این وجود شاید تعداد اندکی از ما از تاثیرات بوتاکس و رابطه آن با افسردگی و درمان آن آگاه باشیم.

تزریق بوتاکس و کاربرد های آن

تحقیقات پزشکی در دهه اخیر ثابت کرده که تزریق بوتاکس روشی مفید برای کاهش علائم افسردگی است و امروزه در دنیا بسیاری برای درمان این بیماری روحی به پزشکان متخصص زیبایی و کلینیک ها مراجعه می کنند تا از فواید Botox injection در بهبود خلق و خوی خود بهره ببرند.

دریافت تخفیف ویژه تزریق بوتاکس در کلینیک هلیا (فقط این هفته)

پروفسور تیلمن کروگر، یکی از محققان در درمان افسردگی با تزریق بوتاکس می گوید: “احساسات ما توسط عضلات صورت بیان می شود که به نوبه خود سیگنال های بازخورد را برای تقویت این احساسات به مغز می فرستد. درمان عضلات صورت با تزریق بوتاکس این چرخه را قطع می کند و یکی از راه های درمان افسردگی است.”

درمان افسردگی با تزریق بوتاکس امکان پذیر است؟

تزریق بوتاکس  به وسیله ی ماده ای که از سم بوتولینوم A مشتق شده انجام می پذیرد و عضلات را به طور موقت فلج می کند. شما احتمالاً با استفاده از آن در عمل زیبایی برای کاهش ظهور خطوط و چین و چروک آشنا هستید. با این حال، به نظر می رسد که به تعریق بیش از حد، میگرن و اسپاسم عضلات نیز کمک می کند.

درمان افسردگی با تزریق بوتاکس امکان پذیر است

تحقیقات جدید نشان می دهد که تزریق بوتاکس ممکن است درمانی مؤثر برای افسردگی باشد. افسردگی یک وضعیت روانی است که با احساس مداوم ناامیدی و غم و اندوه همراه است. بسیاری از افراد برای کمک به مدیریت علائم آنها از ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و درمان استفاده می کنند. با این حال، برخی از افراد نمی توانند عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را تحمل کنند.

اغلب، آنها مجبورند چند داروی ضد افسردگی مختلف را قبل از یافتن یک داروی مناسب که برای آنها مفید باشد؛ امتحان کنند. Botox injection ممکن است یک گزینه درمانی موثر برای افسردگی مورد استفاده در کنار داروهای ضد افسردگی باشد.

با این حال، تحقیقات همچنان ادامه دارد. خواندن ادامه مطلب به شما کمک می کند تا در مورد تحقیقات اخیر پیرامون تزریق بوتاکس  و اثرات آن در درمان افسردگی همچنین روش و خطرات ناشی از آن آگاهی پیدا کنید.

برای اطلاع از هزینه تزریق بوتاکس خود می توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو هلیا به صورت کاملا رایگان از طریق شماره 02122810089 در ارتباط باشید. و هچنین از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره 09120687738 تمامی سوالات خود در رابطه با تزریق بوتاکس و سایر خدمات زیبایی را با ما در میان بگذارید.

تاثیرات انتقال بوتاکس بر افسردگی

در حال حاضر  نتایج مطالعات در مورد  تاثیرات تزریق بوتاکس بر افسردگی امیدوارکننده است، محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند که این روش چگونه افسردگی را درمان می کند.

در ابتدا، آنها فکر می کردند که اثرات ضد افسردگی  تزریق بوتاکس ممکن است با بهبود ظاهر مرتبط باشد. افراد با داشتن چروک های کمتری ممکن است روحیه فرد را بهبود بخشند.

البته بهبود ظاهر  تنها عامل موثر در درمان افسردگی با بهبود ظاهر نیست نیست. یک توضیح بیشتر درباره فواید  تزریق بوتاکس برای افسردگی مربوط به مکانیسم بازخورد صورت است. چهره ها بازخورد خاصی به مغز می فرستد.

تاثیرات انتقال بوتاکس بر افسردگی

احساساتی مانند ترس، غم و اندوه یا عصبانیت می تواند منجر به انقباض عضلات پیشانی شود که باعث ایجاد خطوط اخم  می شود.

در افرادی که افسرده هستند، فعالیت عضلات ایجاد کننده این اخمها افزایش می یابد. مسدود کردن اینها عضلات اخم شده با Botox injection ممکن است باعث بهبود خلق و خوی شود.

تزریق بوتاکس به عضلات بین ابروهای باعث می شود که هنگام اخم انقباضی حس نشود. بوتاکس به طور موقت عضلات را  فلج می کند و اخم کردن آن دشوار است.

پس از این روش، شما به احتمال زیاد قادر خواهید بود به فعالیت‌ها و خلق و خوی  عادی خود برگردید. اثرات آرایشی Botox injection حدود 12 تا 16 هفته به طول می انجامد، اما فواید سلامت روان آن ممکن است طولانی تر از این باشد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای درمان افسردگی با تزریق بوتاکس هستند؟

در حال حاضر استفاده از تزریق بوتاکس  برای درمان اختلال افسردگی بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است.

به نظر می رسد که رشته های عصبی وابسته، لحظه به لحظه، اطلاعات عاطفی را به مغز منتقل می کنند و حالات عاطفی ما را نشان می دهند.

هنگامی که فیبرهای عضلانی را با  Botox injection فلج می کنیم، ممکن است نشانه های عصبی، احتمالاً درد یا کشش عضلانی و استرس کمتر به مغز منتقل شود. در نتیجه تزریق بوتاکس کاهش استرس هیجانی و بهبود خلق و خوی را به همراه دارد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای درمان افسردگی با تزریق بوتاکس هستند

با این مقدمه چند دسته از افرادی که درگیر افسردگی و علائم آن هستند برای تزریق بوتاکس کاندید خوبی محسوب می شوند:

دسته اول کسانی که با  تزریق بوتاکس و تاثیر آن بر عضلات صورت با ” تزریق بوتاکس به صورت ” ، سیگنال ارسالی آنها به مغز کم می شود مانند بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی.

دسته دوم کسانی که از ظاهر خود ناراضی هستند و همین نارضایتی بر خلق و خوی آنها اثر گذاشته و آنها را افسرده کرده است. بهبود وضعیت زیبایی این افراد با تزریق بوتاکس این نارضایتی را کاهش داده و به آنها اعتماد به نفس از لحاظ زیبایی خواهد داد و به بهبود زندگیشان کمک فراوانی می کند.

دسته سوم افراد مبتلا به مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی طولانی مدت و مقاوم به درمان پس از درمان با Botox injection  بهبودی پایدار را تجربه کردند.

و دسته آخر کسانی که به داروهای درمان افسردگی واکنش نشان می دهند و توانایی تحمل عوارض آن را ندارند به همین دلیل به دنبال راهی هستند که این عوارض را نداشته باشد. تزریق بوتاکس یک راه حل مفید و کم خطر برای این دسته تلقی می شود.

مقایسه عوارض بوتاکس و داروهای ضد افسردگی

در حالی که پزشکان هنوز در مراحل اولیه تعیین دقیق نحوه عملکرد تزریق بوتاکس بر افسردگی هستند، به نظر می رسد تزریق بوتاکس یک گزینه درمانی با عوارض جانبی کمی است. با این حال، بسیاری مطالعات طولانی مدت مورد نیاز است.

اگر شما هم از بیماری افسردگی رنج می برید و به دنبال درمان افسردگی با استفاده از تزریق بوتاکس هستید، بهتر است با پزشک متخصص خود در مورد اینکه آیا ممکن است ارزش بوتاکس برای کمک به علائم افسردگی شما استفاده کند، صحبت کنید.

اگر در حال حاضر دارو های ضد افسردگی مصرف می کنید، اگر تصمیم دارید بوتاکس را امتحان کنید، به طور ناگهانی مصرف آنها را متوقف نکنید. با پزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرد که آیا قطع مصرف دارو های ضد افسردگی برای شما مناسب است یا خیر.

پزشک متخصص شما به آرامی دوز داروهای شما را کاهش خواهد داد. این به شما کمک می کند از عوارضی مانند علائم ترک یا بدتر شدن علائم افسردگی جلوگیری کنید.

بوتاکس به طور کلی ایمن است اما ممکن است بعد از تزریق متوجه برخی عوارض جانبی شوید از جمله: درد، تورم، کبودی در نزدیکی محل تزریق، سر درد، افتادگی پلک یا ابرو، خشکی چشم یا افزایش اشک،حساسیت، علائم شبیه آنفولانزا و سایر موارد اشاره کرد.

ممکن است این عوارض جانبی نسبت به موارد مرتبط با داروهای ضد افسردگی قابل تحمل تر باشد. عوارض جانبی ضد افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد.

1. حالت تهوع
  2. خواب آلودگی
  3. خستگی
  4. افزایش اشتها
  5. افزایش وزن و چاقی
  6. بی خوابی

در موارد نادر، بوتاکس می تواند در ساعت ها یا هفته ها پس از تزریق باعث علائم مشابه بوتولیسم شود. در صورت مشاهده موارد زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

• ضعف عضلانی
  • تغییر دید
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه

مزیت ها و معایب درمان افسردگی با تزریق بوتاکس

به طور کلی در میان انواع عمل زیبایی تزریق بوتاکس بسیار کم خطر محسوب شده و علاوه بر فواید فراوان از عوارض جانبی کمی برخوردار است.

در کلیه مواردی که در مراکز معتبر و توسط پزشک متخصص انجام شده است تهدیدی برای سلامت فرد یا عوارض ماندگار گزارش نشده است.

مزیت ها و معایب درمان افسردگی با تزریق بوتاکس

محققان دانشکده داروسازی و علوم دارویی در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا به این مهم دست یافتند که بوتاکس علاوه بر کاهش چین و چروک های ظاهری و مصرف زیبایی، می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

این تیم تحقیقاتی روی تعدادی از بیماران تحت درمان با بوتاکس برای طیف وسیعی از شرایط اعم از درمان های زیبایی تا میگرن، اسپاسم عضلانی و بی اختیاری مطالعاتی در زمینه ارتباط افسردگی با بوتاکس انجام دادند.

این محققان دریافتند افسردگی به طور قابل توجهی بین 40 تا 80 درصد در بین افرادی که تزریق بوتاکس را دریافت کرده اند، کمتر از بیمارانی که تحت شرایط مختلف تحت درمان قرار گرفته اند، گزارش شده است.

حال این سوال پیش می آید که چه ویژگی های ضد افسردگی در بوتاکس وجود دارد؟ ما مطمئنا نمی دانیم اما گمان می رود که اثر ضد افسردگی بوتاکس از نظر آرایشی و زیبایی، باعث افزایش عزت و تقویت تصویر شخص می شود که به نوبه خود بازخورد مثبت به چهره ای شادتر را تقویت می کند و عزت نفس شخص را بهبود می بخشد.

تصور می شود که کاهش خطوط اخم در ناحیه پیشانی احساسات منفی را کاهش می دهد و عضلات صورت با مغز ارتباط برقرار می کنند و عمل اخم کردن بر انتقال عصبی تاثیر منفی می گذارد. در حالی که لبخند زدن باعث تقویت تکانه های عصبی می شود. اما محققان دریافتند که این مکانیسم پیچیده تر است و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

بهبود خلق و خو، کمتر شدن اختلال دوقطبی، کاهش علائم افسردگی، عوارض جانبی کم آن در مقایسه با داروهای ضد افسردگی و رسیدن به اعتدال در واکنش های عاطفی از مزایای تزریق بوتاکس برای درمان افسردگی است.

معایب Botox injection نیز به 2 گروه تقسیم می شود:

دسته اول معایب کلی و عوارض بعد از آن که گذار و خفیف هستند مانند میگرن، حالت تهوع ملایم، دوبینی و تاری دید، خشکی دهان، تورم و درد و ضعف عمومی  که بعد از گذراندن دوره‌ی نقاهت به کلی محو خواهند شد.

برخی نیز سردرد بعد از تزریق بوتاکس را تجربه می کنند که زیر نظر پزشک و برای رفع آن می توان مسکن مصرف کرد.

دسته دوم عوارض برای افسردگی: اثر تزریق  بعد از حدود 3 ماه از بین می رود، بنابراین در حالی که سم بوتولینوم کار می کند، خلق و خوی خوب است؛ و پس از آن دوباره روحیه بد می شود؛ که با تزریق مجدد این مشکل به راحتی رفع خواهد شد.

در حدود 1 درصد از افرادی که  Botox injection را انجام داده اند گزارش شده که بدن  آنتی بادی هایی را ترشح می کند که اثر درمانی آن را از بین خواهد برد. این درصد بسیار ناچیز بوده و نمی توان به دلیل آن از یک روش درمانی موفق چشم پوشی کرد.

به طور کلی سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد تزریق بوتاکس هشدارهایی داده و خاطر نشان کرده ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

با این وجود اعلام کرده که استفاده از مواد ایمن و استاندارد، مراجعه به مراکز دارای مجوز و همچنین پزشک دارای مهارت که Botox injection را به صورت ایمن انجام دهد علاوه بر زیبایی و سلامت جسمی، سلامت روحی روانی فرد را نیز بهبود می بخشد.

شما می توانید با مراجعه به ” کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی هلیا و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت تزریق بوتاکس خود مطلع شود. جهت مشاوره با شماره 02122810089 تماس بگیرید.

کاشت مو و ابرو در این کلینیک توسط پزشک مطرح کشور دکتر حمیدرضا خراسانی صورت می گیرد.