راهنمای کوتاه کردن مو بعد از پیوند موی طبیعی

کاشت مو روشی مطمئن و کارآمد برای رهایی از مشکل ریزش مو و رسیدن به موهایی حجیم و با تراکم بالا است. اما نکته مهمی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد رعایت مراقبت‌های لازم قبل و بعد از کاشت مو است. چرا که رسیدن به نتیجه مطلوب و ایده‌آل بعد از پیوند مو مستلزم رعایت برخی نکات بسیار مهم مراقبتی است. یکی از این نکات کوتاه کردن مو برای کاشت مو و بعد از انجام عملیات کاشت است.

به همین دلیل باید در یک جلسه مشاوره قبل از اقدام به هر کاری با پزشک متخصص خود صحبت کرده و به تمامی توصیه‌های مراقبتی او گوش فرا دهید. ما نیز در این نوشته سعی کرده‌ایم در مورد نکات مهم در مورد کوتاهی مو بعد از کاشت مو و قبل از آن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم.

اینفوگرافیک کوتاه کردن مو برای کاشت مو

آیا باید برای کاشت مو طبیعی موها را کوتاه کرد؟

مشکل ریزش مو در دنیا باعث نارضایتی افراد بسیاری شده است و به ویژه در ایران آمار ریزش مو و طاسی سر در افراد مختلف به خصوص مردان بسیار شایع می‌باشد. همین عوامل سبب شده است که چنین افرادی به دنبال راه‌های درمان طاسی موی سر خود از جمله کاشت مو سر بروند. اما جالب است بدانید اغلب مردم نسبت به این کار تردید دارند چون فکر می‌کنند نیاز به کوتاه کردن مو برای پیوند مو وجود دارد و دوست ندارند به طور کامل کچل شوند.

آیا می بایست برای کاشت مو طبیعی موها را کوتاه کرد

برای کاشت مو باید از ابزارهای خاص استفاده شود و این دستگاه‌ها، براساس متد کار، متفاوت هستند. برحسب روش کار و همچنین تجهیزات مورد استفاده، اندازه کوتاهی مو قبل از پیوند مو متفاوت خواهد بود. به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند حتماً اصلاح موی سر قبل از پیوند طبیعی مو صورت گیرد چرا که کاشت مو به دقت بسیار بالایی نیاز داشته و موی بلند، از دقت و ظرافت کار، کم می‌کند. از سویی دیگر کوتاهی مو قبل از ایمپلنت مو به دلیل افزایش دقت کار، احتمال آسیب به پوست را کمتر کرده و دوره نقاهت کوتاه‌تر می‌گردد.

برای اطلاع از هزینه کاشت مو خود می‌توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو هلیا به صورت کاملاً رایگان از طریق شماره ۰۲۱۷۹۵۴۷ در ارتباط باشید. و هچنین از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره ۰۹۱۲۲۵۰۲۰۵۰ تمامی سوالات خود در رابطه با کاشت مو و سایر خدمات زیبایی با ما در میان بگذارید.

مراقبت های بعد از کاشت مو طبیعی چیست؟

مراقبت های بعد از کاشت مو طبیعی چیست؟

تقریباً همه عمل‌های زیبایی، به مراقبت بعد از کاشت مو نیاز دارند که کاشت موی طبیعی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مراقبت ‌های بعد از کاشت طبیعی مو عبارتند از:

  1. از جمله مراقبت ‌های بعد از ترمیم مو می‌توان به استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش دادن تورم ناشی از پیوند مو اشاره کرد. در صورت داشتن سینوزیت می‌توانید مدت زمان گذاشتن کمپرس سرد را کاهش دهید.
  2. استراحت پس از انجام کاشت طبیعی مو بسیار مهم و ضروری می‌باشد و باید روز پس از ترمیم مو را به استراحت در منزل سپری کنید. حتی لازم است در روزهای اولیه، انجام فعالیت‌های روزمره خود را به تعویق بیاندازید.
  3. باید طرز صحیح خوابیدن به فرد متقاضی آموزش داده شود. شما باید در حین خوابیدن به سمت روبرو بخوابید و مو‌های کاشت شده نباید با بالشت تماسی داشته باشند. همچنین سر باید از سایر نقاط بدن بالاتر باشد و برای این منظور بهتر است از دو بالشت در زیر سر استفاده شود. اهمیت این موضوع، برای کاهش ورم پوست در محل پیوند است.
  4. تغذیه نیز پس از ترمیم مو باید مورد توجه فرد قرار داشته باشد تا روند بهبودی و نقاهت به خوبی و با سرعت طی شود. مصرف صبحانه و مایعات و همچنین میوه‌های دارای ویتامین C به شدت توصیه می‌شود زیرا تاثیر زیادی در بهبود زخم‌ها و تقویت مو‌ها دارد. غذا خوردن در دوران پس از عمل کاشت مو، بسیار مهم است. مصرف وعده‌های غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی، بدون تردید به رشد سریع‌تر مو‌ها کمک خواهد کرد. اما غذا‌هایی که فاقد ارزش لازم هستند و در آن بیش از حد از شکر مصنوعی استفاده شده، ممکن است به رشد مو‌های جدید لطمه بزنند. در این دوره زمانی، باید از فست‌فود‌ها، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌هایی که از شیرین‌کننده مصنوعی در آن‌ها استفاده شده، پرهیز کرد. این پرهیز در نهایت به سود خود فرد تمام می‌شود و به مراحل کاشت موی او، نظم بیشتری خواهد بخشید.
  5. پزشک متخصص برای شما پس از کاشت مو دارو‌هایی را تجویز می‌کند که باید به طور منظم و مرتب روزانه مصرف کنید تا نه تنها نتیجه خوبی از پیوند مو به دست آمده بلکه دچار عوارض کاشت مو همانند عفونت زخم‌ها نشوید.
  6. حمام کردن پس از مدت زمانی که پزشک متخصص تعیین می‌کند باید انجام شود. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید مو را با آب بسیار گرم شسته و به آن فشار وارد کنید. از سویی دیگر تا زمانی که دکتر توصیه می‌کند، از شامپوی مخصوص استفاده نمایید. نحوه شستشوی ناحیه کاشت مو بسیار مورد اهمیت قرار دارد و نباید مو‌های خود را به صورت چرخشی و یا مالشی شستشو دهید زیرا این کار باعث آسیب به گرافت‌های مو می‌شود و ممکن است حتی باعث شود نتایج مورد انتظار از کاشت مو بدست نیاید. همچنین رفتن زیر فشار زیاد دوش نیز ممکن است در اولین روز‌های بعد از عمل، به گرافت‌ها آسیب برساند. به جای استفاده از دوش آب، می‌توان از چند لیوان آب نیز استفاده کرد و به آرامی و با دقت زیاد، برای شستشو روی سر آب ریخت. پس از انجام عمل کاشت مو، بسیار مهم است که برای هیچ کاری عجله نداشته باشید و همه چیز را با آرامش کافی انجام بدهید. داشتن آرامش در این بازه زمانی، در نهایت روی نتیجه عمل تاثیر مثبت و موثری خواهد داشت.
  7. همچنین در روز‌های اول، خشک کردن سر با سشوار اصلاً عاقلانه به نظر نمی‌رسد زیرا حرارت به شدت به فولیکول های تازه پیوند شده آسیب می‌زند.
  8. اگر فرد متقاضی سیگار، قلیان و همچنین مشروبات الکلی مصرف می‌کند باید مصرف آن‌ها را حداقل تا یک ماه قبل و بعد از کاشت مو کنار بگذارد زیرا تاثیر منفی در بهبودی و نقاهت خواهد داشت و حتی ممکن است فولیکول‌ها را از بین ببرد.
  9. انجام ورزش‌های سخت و فعالیت‌های سنگین تا یک ماه ممنوع است چون باعث تعریق پوستی می‌شوند. برای مثال اگر فردی به صورت حرفه‌ای بدنسازی انجام می‌دهد، باید برای حداقل یک ماه قید تمرین‌های سنگین را بزنند و مو‌های کاشته شده را در معرض خطر قرار ندهد. البته شما از زمانی که پزشک صلاح بداند، می‌توانید ورزش‌های سبک را شروع کنید.
  10. اگر فرد قصد رنگ کردن مو‌های خود را پس از کاشت مو دارد مانعی ندارد اما این کار باید پس از گذشت دو ماه انجام شود.
  11. در روز‌های اول پس از ایمپلنت مو، سر باید بدون پوشش بماند و پس از آن نیز باید کلاهی مورد استفاده قرار بگیرد که هیچ فشاری به منطقه کاشت مو وارد نمی‌کند. استفاده از هدبند نیز می‌تواند در این مورد مفید و موثر باشد. حداقل تا چهار هفته بعد از عمل، به هیچ وجه نباید از کلاه‌هایی مثل کلاه ایمنی موتورسوار‌ها استفاده شود چرا که ممکن است منطقه پیوند مو، تحت تاثیر قرار بگیرد.

کوتاه کردن مو بعد از کاشت

کوتاه کردن مو بعد از کاشت مو موضوع بسیار مهمی است که قبل از اقدام به چنین‌کاری باید با پزشک متخصص مشورت شود چرا که انجام این کار در زمان نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی به فولیکول‌های تازه کاشته شده وارد کند. برای تشخیص زمان صحیح کوتاهی مو بعد از پیوند مو باید روند رشد موها را دنبال کنید. در هفته اول، فولیکول‌های تازه کاشته شده کاملاً ضعیف بوده و با عوارض جانبی مثل زخم و ایجاد دلمه‌ها همراه است. با ورود به هفته دوم موهای کاشته شده رشد می‌کنند اما در هفته سوم به صورت ناگهانی دچار ریزش می‌شوند. این اتفاق کاملاً طبیعی بوده و نشان از سلامت کامل موها است. با ورود به ماه دوم کاشت، موهای جدید شروع به رشد کرده و رفته‌رفته حالتی کاملاً طبیعی و ایده‌آل پیدا می‌کنند.

بعد از اینکه موها وارد فاز طبیعی شدند و ریشه آن‌ها تقویت شد، افراد می‌توانند اقدام به کوتاه کردن مو پس از ایمپلنت مو و حالت دادن به موهای خود کنند. نکته مهمی که در این زمینه توصیه می‌شود این است که حتماً نزد یک فرد کاربلد برای کوتاهی موهای خود بروید. چرا که اولین اقدام برای کوتاه کردن مو بعد از کاشت، موضوعی حساس و مهم محسوب می‌شود و این کار باید با دقت بالا و به صورت کاملاً اصولی صورت گیرد.

اهمیت کوتاه کردن مو قبل از کاشت موزمانی که موی سر را کوتاه کنید، برداشت و کاشت فولیکول با دقت بیشتری انجام شده و در نتیجه احتمال خطا، کمتر خواهد شد.
آیا لازم است موی سر تراشیده شود؟قطعاً تراشیدن موی سر، کار را برای متخصص راحت‌تر کرده و سرعت و دقت عمل بالاتر می‌رود.
چه اندازه باید موی سر را کوتاه کرد؟براساس شدت طاسی سر، تراکم مو در بانک مو و روش انتخابی، میزان نیاز به کوتاه کردن مو متفاوت است.

آیا موهای کاشته شده پس از کاشت مو قابل اصلاح هستند؟

آیا موهای کاشته شده پس از کاشت مو قابل اصلاح هستند؟

به طور طبیعی مو‌های کاشت شده پس از انجام پیوند مو پس از گذشت دو هفته به طور کامل و به مرور می‌ریزند و بلافاصله پس از آن مو‌های جدیدی در آن ناحیه از سر شروع به جوانه زدن و رویش می‌کنند. نتایج نهایی حاصل از ترمیم مو می‌تواند تا چندین ماه به طول می‌انجامد. البته مدت زمان مشاهده نتایج کامل حاصل از کاشت مو ممکن است در افراد مختلف یکسان نباشد و بستگی به استعداد آن‌ها در رشد مو و همچنین مراقبت‌های پس از کاشت مو مانند تغذیه دارد. مو‌های جدیدی که رشد می‌کنند همانند سایر مو‌های بدن، طبیعی و نرمال خواهند بود و شرایط همانند آن‌ها را خواهند داشت.

لذا انجام تغییراتی همچون اصلاح و کوتاه کردن مو‌های جدید بعد از پیوند مو هیچ گونه منعی ندارد و شخص می‌تواند آن‌ها را طبق سلیقه خود اصلاح کند. وقتی با دغدغه‌ای به نام ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است این نگرانی برای‌ شما به وجود بیاید که با هر بار اصلاح کردن مو در آرایشگاه، یک قدم به از دست دادن مو‌های بیشتر نزدیک شوید اما پس از کاشت مو، طبیعتاً این نگرانی برطرف خواهد شد.

اصلاح هیچ مشکلی برای مو‌های کاشته شده ایجاد نمی‌کند چرا که این مو‌ها محکم و طبیعی هستند. با این وجود بهتر است قبل از انجام اولین اصلاح بعد از کاشت مو، با پزشک‌ خود مشورت کنید و مجوز‌های لازم را از او بگیرید.

کوتاه کردن و فرم دهی تار های مو پس از کاشت مو طبیعی

فرم دهی تار های مو پس از کاشت مو طبیعی

برای بسیاری از افراد متقاضی انجام کاشت مو در زنان و مردان یک سوال اساسی وجود دارد که آیا می‌توان پس از پیوند مو، موهای خود را کوتاه کرده و همچنین فرم و حالت دلخواه خود را به موهای جدید داد یا خیر.

معمولاً موهای جدید پس از چند ماه رشد می‌کنند که معمولاً این زمان به طور میانگین ۳ ماه بوده و طولانی بودن و کوتاه بودن آن بستگی به انجام مراقبت‌های بعد از کاشت مو (hair transplantation) و به خصوص تغذیه پس از ترمیم مو دارد. پس از این دوره، موهای جدید به خوبی رشد کرده و شرایط مشابه با سایر موهای سر را خواهند داشت و هیچ تفاوتی در رنگ و شکل و قطر موهای کاشت شده با سایر موهای دیگر دیده نمی‌شود.

افرادی که قصد دارند بعد از پیوند طبیعی مو، موهای خود را اصلاح نمایند یا فرم و حالت دلخواه خود را بر موهای جدید ایجاد کنند، هیچ نگرانی نداشته باشند. آن‌ها می‌توانند به راحتی تغییرات دلخواه را بر روی موی سر ایجاد کرده و حتی می‌توانند از لوازم آرایشی بهداشتی نیز برای حالت‌دهی به مو استفاده کنند.

اصلاح و کوتاهی مو برای کاشت موی طبیعی

روش درست کوتاه کردن مو پس از کاشت مو طبیعی

همانطور که ذکر شد مو‌های جدید نیازمند زمانی برای رشد می‌باشند و حداقل سه ماه زمان مورد نیاز است تا نتایج نهایی آن‌ها مشاهده شود. پیشنهاد می‌شود تا قبل از گذشت این مدت زمان، از اصلاح و کوتاه کردن مو‌های کاشته شده خودداری شود تا مو‌ها به طور کامل و کافی رشد نمایند. اصلاح کردن و کوتاه کردن مو‌های جدید نیازمند تکنیک خاصی نمی‌باشد و هر فردی می‌تواند آن‌ها را همانند حالت عادی اصلاح کند. البته بهتر است برای اصلاح مو‌ها بیش از حد به پوست سر نزدیک نشوید. چرا که ممکن است به گرافت‌ها، آسیب وارد شود. به طور کلی نه تنها کوتاه کردن مو قبل از کاشت باید طبق دستور متخصص باشد بلکه برای اصلاح مو‌های کاشته شده نیز باید در زمان توصیه شده توسط متخصص عمل کرده و نکاتی را رعایت نمایید.

برای مثال استفاده از قیچی به مراتب مفیدتر از استفاده از ماشین اصلاح است چرا که می‌توان حجم اصلاح‌شده توسط قیچی را ساده‌تر کنترل کرد. استفاده از تیغ برای اصلاح مو‌های کشته شده نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

زمان مناسب کوتاه کردن مو بعد از کاشت

بهترین زمان برای کوتاه کردن مو بعد از کاشت مو

صبور بودن پس از انجام ایمپلنت مو بسیار مهم است. حقیقت این است که  معمولاً حدود ۳ ماه طول می‌کشد تا موهای جدید از گرافت‌های پیوند زده شده تولید شوند و لازم است بدانید که این پروسه به آرامی اتفاق خواهد افتاد. در ابتدا موهای جدید کاملاً نازک خواهند بود اما بعداً به تدریج ضخامت آن‌ها افزایش می‌یابد و بالاخره بعد از گذشت ۵ یا ۶ ماه از کاشت، موها حدود ۵ تا ۷ سانتی متر رشد کرده و ضخامت و تراکم خوبی خواهند داشت.

این زمان می‌تواند لحظه مناسبی برای شما باشد که به کوتاه کردن مو خود بعد از کاشت مو بپردازید. در حالت کلی پیروی از دستورالعمل‌های پزشک و انجام تمام مراقبت‌های گوشزد شده برای کمک به بهبود و رشد مو بسیار مهم است.

نحوه استفاده صحیح از ماشین اصلاح بعد از کاشت مو

در صورت تمایل حداقل بعد از ۳ ماه پس از کاشت موی طبیعی می‌توانید موهای جدید خود را با یک قیچی موی تیز مدل دهید و کوتاه کنید. در طول سال اول حتماً به آرایشگر خود توصیه کنید که فقط از قیچی استفاده کند زیرا تا یک سال پس از کاشت مو نباید از تیغ یا سایر ابزارهای کوتاه کردن مو استفاده کرد. مزیت استفاده از قیچی این است که می‌تواند ساقه موها را در فاصله مشخصی نسبت به پوست سر کوتاه کند. اما اگر اصرار بر انجام کوتاهی با ماشین دارید باید از سری‌هایی استفاده نمایید که موهایتان را از انتها نزند. آخرین نکته‌ای که باید در مورد کوتاهی مو با ماشین اصلاح بدانید این است که بهتر است “حداقل” ۶ ماه صبر کنید تا این کار کاملاً بدون خطر باشد.

شانه کشیدن موها بعد از کاشت مو

شانه کشیدن موها بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

بعد از پیوند مو در ماه‌های اول برای شانه زدن موها حتماً دقت کافی را داشته باشید و با حرکات ملایم موهایتان را شانه کنید و هرگز ناگهانی این کار را انجام ندهید. اگر موهایتان خیس است باید منتظر بمانید در اثر مجاورت هوای اتاق خشک شود تا از کشیده شدنشان هنگام شانه زدن جلوگیری شود و یا باعث گره خوردنشان نشویم؛ همچنین به یاد داشته باشید که از شامپوهایی با pH خنثی یا هر شامپوی توصیه شده توسط متخصص خود استفاده کنید.

به طور خلاصه شانه کردن موها بعد از کاشت مو یک لحظه بسیار مهم و حساس است که نشان دهنده شروع زندگی عادی شما با موهای جدیدتان است، اما باید این کار را با نهایت حساسیت انجام دهید و همیشه با پیروی از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکتان، خطر را دور کنید.

تراشیدن موها بعد از کاشت مو

آیا بعد از کاشت مو می‌توان موها را تراشید ؟

همانطور که اشاره کردیم، موهای جدید چندین ماه طول می‌کشد تا به طور کامل رشد کنند و این بدان معنی است که اگر می‌خواهید موهایتان را بعد از کاشت مو کوتاه کنید، باید منتظر بمانید. بهترین کار این است که منتظر تایید پزشکتان برای کوتاهی موهای جدیدتان باشید؛ علاوه بر این بسیار مهم است که منتظر بمانید تا زخم‌های روی سرتان به طور کامل بهبود یابند، زیرا در غیر این صورت و در صورت کوتاه کردن موها خطر ریزش گرافت‌ها را تهدید می‌کند (اگرچه این به تکامل موها بستگی دارد).

توصیه کلی این است که حداقل ۳ ماه صبر کنید تا اولین کوتاهی موی خود را پس از کاشت مو انجام دهید. همچنین توصیه می‌شود که بار اول موهایتان را خیلی کوتاه نکنید و به پوست سر نزدیک نشوید. در نهایت بسیار مهم است که قبل از استفاده از هر محصول اصلاح (تیغ، ماشین اصلاح، کرم و پودرهای موبر و…) باید از قبل با پزشک متخصص خود مشورت کنید، زیرا برخی از مواد می‌توانند به فولیکول های کاشته شده آسیب بزنند.

افزایش رشد مو بعد از پیوند مو

روش های افزایش رشد مو بعد از کاشت مو

  1. مزوتراپی: مزوتراپی مو (یا مزوپلاستی) شامل تزریق مستقیم داروها به پوست سر است. این روش بر روی اپیدرم، بافت همبند پوست، گردش خون و سیستم ایمنی و عصبی حسی پوست سر تاثیر می‌گذارد و در بهبود برخی از انواع آلوپسی مانند تلوژن افلوویوم، آلوپسی آندروژنتیک، آلوپسی آره آتا و آلوپسی استرس مفید است. هدف از این روش درمانی بازیابی و افزایش میکروسیرکولاسیون در پوست سر، تأمین مواد مغذی و تحریک رشد مو است.
  2. مصرف منظم ویتامین‌ها: آهن، ویتامین سی، ویتامین دی، ویتامین E، فلز روی (یا زینک)، بیوتین، امگا ۳ و امگا ۶ به افزایش رشد مو و بهبود ضخامت آن‌ها کمک می‌کنند.
  3. ماینوکسیدیل: محققان می‌گویند برخی از مواد مانند ماینوکسیدیل هستند که از نظر بالینی برای رشد مو آزمایش شده‌اند و نتایج مثبتی را نشان داده‌اند. ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موهای ارثی در پشت سر استفاده می‌شود و در واقع دارای ماده فعال روگاین است. در برخی از محصولات حاوی ماینوکسیدیل اگر غلظت ماینوکسیدیلشان کمتر از یک درصد باشد، نیازی به نسخه پزشک ندارند. استفاده از این محلول توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده است. Rogaine برای همه مفید نیست و دیدن نتایج حاصل از آن ممکن است ۴ ماه طول بکشد.
  4. تزریق پی آر پی: تزریق پی ار پی مو نیز یکی دیگر از روش‌های افزایش مو است که طی آن از محلول PRP که مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است استفاده می‌شود. این پلاسما را پزشک از خون خود فرد استخراج می‌کند و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص مانند سانتریفیوژ، آن را خالص سازی و آماده تزریق می‌نماید؛ به طور معمول این محلول در ناحیه طاسی سر تزریق می‌شود. پیشنهاد کلینیک زیبایی هلیا این است که PRP را بعد از کاشت مو تزریق کنید تا به بهترین و خارق‌العاده‌ترین نتیجه‌ها دست یابید.

شما می‌توانید با مراجعه به ” کلینیک پوست و مو هلیا ” و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت کاشت مو خود مطلع شود. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۷۹۵۴۷ تماس بگیرید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب سایت، از مشاوره آنلاین بهره‌مند شوید. کاشت مو و ابرو در این کلینیک توسط پزشک مطرح کشور دکتر حمیدرضا خراسانی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید