کاشت مو

ریزش مو سکه‌ ای – علائم و راه‌های درمان

ریزش مو سکه‌ای نوعی بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود، در واقع در این بیماری، فولیکول‌های مو توسط سیستم ایمنی، از بین می‌روند و نهایت امر به شکل ریزش مو در ظاهر فرد دیده می‌شود. نگران این موضوع نباشید چرا که کاشت مو درمان قطعی ریزش مو سکه‌ای است. در ادامه این مطلب علائم ریزش مو سکه‌ای در سر و ریش برای شما بیان خواهد شد تا بتوانید هرچه زودتر درمان خود را شروع کنید.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه‌ای که با نام‌های آلوپسی آره آتا یا طاسی سکه‌ای شناخته می‌شود، نتیجه‌ی از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌باشد، در واقع همان بخش‌هایی از پوست که انتظار می‌رود مو از آن‌جا رشد کند. دقیقا مشخص نشده است که علت این واکنش بدن چیست؛ لازم به ذکر است این ریزش مو اغلب جوانانی را که کمتر از بیست سال دارند، گرفتار می‌کند. این اتفاقی نیست که فقط محدود به جوانان باشد، این پدیده در سنین بالا یا کودکان نیز دیده می‌شود. ریزش مو سکه‌ای با از دست دادن دسته‌های مو همراه است، با این روند منطقه‌ی خاصی از سر فرد طاس خواهد شد، به این صورت که پوست سر بدون بروز هیچ علائمی، بخش‌های گرد شکلی ایجاد می‌کند که در این بخش‌ها سر دچار طاسی می‌شود.

بیماری آلوپسی آره آتا، می‌تواند مو را ضعیف‌تر کند؛ دقت داشته باشید، در این بیماری طاسی مقطعی نخواهد بود و باعث می‌شود. رشد مو در بخش‌هایی که طاس شده است متوقف شود یا رشد ضعیفی داشته باشد. گاهی این ریزش مو شکلی ازعلامت تعجب روی پوست سر ایجاد می‌کند. عمدتا ریزش مو در نواحی خاصی اتفاق می‌افتد و با گذشت زمان، ممکن است  مو از این محل دوباره شروع به رشد کند، گاهی جمعی از موهای یک ناحیه که از دست می‌روند مجدد شروع به رشد می‌کنند و مناطق دیگری دچار ریزش می‌شوند.

برای اطلاع از هزینه کاشت مو برای موهای سر خود می‌توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو هلیا به صورت کاملا رایگان از طریق شماره 02122810089 در ارتباط باشید. و همچنین از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره 09120687738 تمامی سوالات خود در رابطه با کاشت مو و سایر خدمات زیبایی با ما در میان بگذارید.

دلایل ریزش موی سر و ریش سکه‌ای

دلایل ریزش موی سکه‌ای چیست؟

شواهد موجود نتوانستند ثابت کنند که علت اصلی ریزش مو سکه‌ای در سیستم ایمنی چیست اما به احتمال زیاد بیماری ارثی محسوب می‌شود، چرا که نتایج نشان داده است از هر پنج بیمار، یکی از آن‌ها در خانواده‌ی خود سابقه‌ی این نوع ریزش مو را داشته است. چنانچه بتوان گفت علت ریزش مودر بسیاری از افراد، همان استرس و اعصاب است اما در این مورد خاص، از تاثیرات اعصاب فرد در این بیماری هیچ نقش اساسی دیده نشده و فقط ممکن است عامل تشدید کننده‌ی این اتفاق باشد.

مطالب بیشتر: کاشت مو به صورت اقساطی در تهران

ریزش مو سکه‌ ای و ارتباط با سن

همان‌طور که گفته شد، در بیشتر موارد این اتفاق در سنین بیست تا چهل سال دیده شده است، در برخی کودکان نیز این ریزش دیده می‌شود و اصلا محدودیت سنی یاجنسی ندارد.

درمان قطعی ریزش موی سکه ای

هرگز در انتخاب روش مناسب خود شتاب نکنید، درمان کاشت مو، مناسب کسانی است که حجم زیادی از موی خود را به دلایل خاصی همچون ریزش مو سکه‌ای از دست داده‌اند؛ در واقع برای هر شرایطی که منجر به ریزش می‌شود یک راه حل مناسب وجود دارد اما برخی افراد با شیوه‌های نامناسب خود، نه تنها نتیجه‌ای از درمان نمی‌گیرند بلکه حساسیت آن منطقه از سر را بیشتر می‌کنند. در همه‌ی موارد گفته شده که می‌تواند منجر به طاسی یا ریزش مو شود، باید به دنبال عامل موثر در ریزش مو بود؛ چرا که حتی اگر با هر روش درمانی بتوانید موهای خود را وادار به رشد کنید، باز هم عامل ریزش را متوقف نکرده‌اید و باید انتظار ریزش موهای جدید را داشته باشید. در نهایت درمان قطعی ریزش مو سکه‌ای، پس از درمان بیمای و توقف ریزش موها، پیوند موی طبیعی است.

روش های درمانی دیگر برای ریزش موی سکه ای:

1.مزوتراپی

یکی از روش‌های از بین بردن اثر ریزش مو، روش مزوتراپی است که در آن  بخشی از مواد تشکیل دهنده‌ی پوست (درم) را به پوست سر یا قسمتی که دچار ریزش شده، تزریق می‌کنند تا رویش مو در آن قسمت و اطراف آن به این وسیله تحریک شود. مزوتراپی روش جدیدی است که تنوع بالایی در خدمات را در زمینه‌های مختلف پوستی مانند سلولیت، لیف پوست آسیب دیده، جوان‌سازی پوست، محو محل بریدگی‌ها و ریزش مو را در اختیار شما می‌گذارد.

2.پی آر پی (PRP)

در این روش که به آن پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی نیز می‌گویند، در مقدار کمی از خون فرد، پلاسمای غلیظ شده‌ی سرشار از پلاکت اضافه شده و در ناحیه مورد نیاز وارد می‌شود. می‌دانیم که پلاکت نقش اساسی در روند انعقاد خون دارد ولی جالب است بدانید وظیفه‌ی پلاکت در بدن کمی بیشتراز انعقاد خون است. در روند انعقاد خون  پلاکت‌ها بعد از این که در منطقه‌ای مانند زخم آزاد می‌شوند، در ادامه ماده سیتوکین را ترشح می‌کنند که باعث رشد و ترمیم سلول‌های از دست رفته می‌شود.

آیا ریزش موی سکه ای واگیر دار است؟

مطالب بیشتر: کاشت مو به روش DHI

آیا ریزش مو سکه ای واگیردار است؟

درست است که این نوع از ریزش کمی متفاوت عمل می‌کند و درواقع ضعف سیستم ایمنی را با خود دارد، اما این مورد دلیل بر این نیست که فرد دچار طاسی، دارای بیماری واگیرداری است؛ چون این اتفاق شما را بیمار نمی‌کند و علائم ناخوشایندی ندارد مگر این که شما از ظاهر طاسی یا با ریزش مو احساس کنید اعتماد به نفس خود را ادست داده‌اید که در این مسیر نیز پیشنهاد می‌شود که با افراد دچار این اتفاق بیشتر ارتباط  داشته باشید.

ریزش مو سکه ای ریش در آقایان

بد نیست بدانید ریزش مو سکه‌ای محدود به سر نمی‌شود و در بیشتر موارد ریزش مویی به این شکل، در ریش و سبیل و بعضی مواقع ابرو نیز دیده می‌شود، این نوع ریزش، درواقع تهاجم سیستم ایمنی به سلول‌های خودی است. این نوع ریزش متاسفانه بسیار شایع شده است، طوری که  تقریبا یک تا دو درصد افراد را دربرمی‌گیرد؛ درابتدای پیدایش این بیماری که در نواحی مختلفی می‌تواند بروز کند، فرد حدود یک یا دو سانتی‌متر ریزش مو را تجربه می‌کند و درمواردی که سلول‌های بدن شدیدا تحت حمله قرار گیرند، باعث ریزش موی واضح در ریش یا سبیل نیز می‌شوند، در حقیقت بیشترین ریزش در صورت مردان ایجاد شده است.هر چند که این ریزش با روش‌های بسیاری درمان می‌شود یا بهبود می‌یابد ولی نباید تاثیر استرس را در ریزش مو نادیده گرفت.

مطالب بیشتر: کاشت مو اف ای تی

مراقبت ‌هایی که از ریزش مو پیشگیری می کنند

در همه‌ی مراقبت‌های مو توصیه شده‌ است، جهت حفظ تارهای مو و کیفیت آن‌ها در طول زندگی سعی کنید مکمل‌های حاوی آنتی اکسیدان را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید؛ همچنین از مکمل‌های توصیه شده می‌توان به امگا3، ویتامین آ، ویتامین ث و ای و .. برای کم کردن التهاب و تاثیر رادیکال‌های آزاد در بدن اشاره کرد. ویتامین‌های ب کمپلکس که حاوی ویتامین B12 و B1و B6 هساتد، تاثیر مسقیم روی مغز و کاهش استرس دارند، ویتامین B5(اسید پانتوتنیک) و بیوتین سبب رشد موهای جدید می‌شوند.

کمبود ویتامین D که درواقع نوعی هورمون است، می‌تواند باعث بسیاری از التهابات ناگهانی شود، عملکرد این ویتامین در بدن، کمک به جذب کلسیم، تنظیم هورمون‌ها و تقویت سیستم ایمنی است. هر چند این مکمل‌ها برای هر فرد ضروری است اما دوز مصرفی باید با صلاح دید پزشک و بررسی آزمایشات شما، تعیین شود.

علائم ریزش موی سکه ای سر و ریش

برخی علائم ریزش موی سکه‌ای سر و ریش شامل موارد زیر است:

1. ریزش مو در برخی نقاط از سر به حالت دایره‌ای شکل و در برخی موارد طاسی کامل آن بخش دایره‌ای و در برخی دیگر رشد مجدد مو و تکرار این روند.
  2. ظاهر ناخن‌های فرد که ممکن است خیلی سفت یا خیلی نرم شوند.
  3. در برخی قسمت‌های ریش نقاط دایره‌ای شکل دچار ریزش مو می‌شوند.

شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک پوست و مو هلیا و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت کاشت مو خود مطلع شوید. جهت مشاوره با شماره 02122810089 تماس بگیرید. همچنین شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب‌سایت، از مشاوره آنلاین بهره‌مند شوید. همین‌طور می‌توانید به اینستاگرام هلیا مراجعه کرده و از کلیپ‌های تخصصی ما دیدن کنید. کاشت مو و ابرو در این کلینیک توسط پزشک مطرح کشور دکتر حمیدرضا خراسانی صورت می‌گیرد.