دلیل و ترشحات بینی بعد از عمل بینی

بخشی جدا نشدنی از جراحی بینی یا رینوپلاستی مربوط به عوارض جانبی آن همانند ترشحات بینی بعد از عمل بینی است. عوارضی که طبیعی بوده و اغلب آن‌ها در روند بهبودی، روزبه‌روز کمرنگ‌تر خواهند شد تا فرد در نهایت به نتیجه مطلوب خود برسد. این نتایج مطلوب البته در کنار اینکه به مهارت جراح انتخابی شما برمی‌گردد، تا حد زیادی به مراقبت‌های بعد از عمل نیز بستگی دارد و خود شما هم نقش مهمی را در این میان بر عهده دارید.

ترشحات بینی و افزایش آن یکی از عوارض جانبی است که اغلب افراد را نگران می‌کند و به همین دلیل افراد به دنبال کشف دلیل آن و کاهش این نوع ترشحات که اعم از خونابه و خلط می‌شود، هستند. در ادامه به بررسی عوارض رایج جراحی بینی و همچنین ترشحات پس از رینوپلاستی پرداخته شده است.

برخی از رایج ترین عوارض جانبی جراحی بینی

دلیل ترشحات زرد رنگ بینی

فراموش نکنید شما یک جراحی بینی انجام داده‌اید که باعث تغییر در ساختار و شکل بینی شما شده است. خونریزی و ترشحات دیگری ممکن است بعد از عمل ایجاد شود. البته این عارضه باید در حدود ۴ تا ۷ روز متوقف شود. یک پانسمان یا گاز کوچک بعد از عمل جراحی، زیر بینی شما قرار خواهد گرفت. در طول ۲۴-۴۸ ساعت اول، این پانسمان جاذب، اغلب نیاز به تعویض دارد و این نکته به خاطر ترشح خون از بینی شما است که امری طبیعی در یک عمل تهاجمی به شمار می‌رود. همچنین اغلب پس از عمل بینی، مخاط بیش از حد در مجرای بینی وجود دارد.

این موضوع به دلیل وجود اسپلیت‌های داخل بینی است. بینی به طور موقت بیش از حد طبیعی مخاط تولید می‌کند. این شرایط پس از برداشتن اسپلینت‌ها (۵ تا ۷ روز پس از عمل) برطرف می‌شود. انتظار داشته باشید که در هفته اول بعد از جراحی، بینی شما مسدود شود. این امر در اثر خون، مخاط و تورم داخل بینی ایجاد خواهد شد. ممکن است این ترشحات بعد از عمل، چند روز در بینی شما وجود داشته باشد که باعث می‌شود نفس کشیدن از راه بینی سخت شود.

برای اطلاع از هزینه جراحی بینی خود می‌توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو هلیا به صورت کاملاً رایگان از طریق شماره ۰۲۱۷۹۵۴۷ در ارتباط باشید. و هچنین از طریق پیام‌رسان واتس اپ به شماره ۰۹۱۲۲۵۰۲۰۵۰ تمامی سوالات خود در رابطه با جراحی بینی و سایر خدمات زیبایی را با ما در میان بگذارید.

دلیل ترشحات بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

راه های کاهش ترشحات بینی بعد از رینوپلاستی

1. شما باید از اسپری‌شور (مثلاً سالینکس) به صورت روزانه و ۴ تا ۶ بار در روز استفاده کنید.
  2. هیچ چیز دیگری جز سواب پنبه‌ای را در بینی خود حتی برای تمیز کردن قرار ندهید.
  3. قسمت بیرونی بینی را با آب اکسیژنه تمیز کنید.
  4. از روز اول بعد از عمل، از وازلین یا پماد آنتی‌بیوتیک (مثلاً پولیتوپی یا باسیتراسین) برای چرب کردن و تمیز کردن داخل بینی خود استفاده کنید. این کار باعث کاهش ترشحات بینی می‌شود و باعث خواهد شد احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  5. برای کاهش خونریزی و دیگر ترشحات در بینی، حداقل تا دو هفته بعد از جراحی بینی، از استعمال دخانیات و سیگار به صورت کامل بپرهیزید. سیگار کشیدن و جویدن تنباکو، گردش خون شما را دچار تغییر می‌کند و می‌تواند نتیجه جراحی شما را به خطر بیاندازد.
  6. ورزش جدی انجام ندهید و از فشار‌های جسمی، بلند کردن اجسام یا خم شدن به مدت حداقل ۳ هفته بعد از عمل خودداری کنید زیرا این فعالیت می‌تواند در بهبود زخم شما اختلال ایجاد کند و باعث خونریزی شود.
  7. ترکیبات ضد التهابی مانند آسپرین را هم مصرف نکنید زیرا خون را رقیق کرده و باعث خونریزی بیش از حد خواهد شد.

خون خشک شده داخل بینی بعد از جراحی

معمولاً بعد از جراحی خون خشک شده در داخل بینی مشاهده می‌شود. بافت‌های بینی حساس هستند و به راحتی می‌توانند در حین جراحی تحریک یا آسیب ببینند و در نتیجه خونریزی ایجاد کنند. در اینجا چند نکته برای مدیریت خون خشک شده داخل بینی پس از جراحی آورده شده است:

• هیدراته بمانید: نوشیدن مقدار زیادی آب و سایر مایعات می‌تواند به مرطوب نگه داشتن مجاری بینی کمک کند و احتمال تجمع خون خشک شده را کاهش دهد.
  • از اسپری بینی سالین استفاده کنید: اسپری بینی سالین می‌تواند به شل شدن خون خشک و مخاط داخل بینی کمک کند و حذف آن را آسان تر کند. طبق دستور پزشک یا داروساز از اسپری سالین استفاده کنید.
  • بینی را به آرامی تمیز کنید: از یک دستمال نرم یا سواب پنبه ای مرطوب شده با محلول نمکی استفاده کنید تا خون خشک شده داخل سوراخ های بینی را به آرامی تمیز کنید. از به کار بردن نیروی بیش از حد، که می‌تواند باعث تحریک یا خونریزی بیشتر شود، خودداری کنید.
  • از برداشتن بینی خودداری کنید: برداشتن بینی می‌تواند بافت‌های بینی را تحریک کرده و باعث خونریزی بیشتر شود. اگر نیاز به برداشتن خون خشک شده دارید، این کار را به آرامی با یک دستمال مرطوب یا سواب پنبه ای انجام دهید.
  • از مرطوب کننده استفاده کنید: یک مرطوب کننده می‌تواند به افزایش رطوبت هوا و کاهش خشکی مجرای بینی کمک کند. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها یا کپک‌ها حتماً رطوبت ساز را مرتب تمیز کنید.

پیروی از دستورالعمل های پزشک برای مراقبت های بعد از عمل، از جمله توصیه‌هایی برای مدیریت خون خشک شده در داخل بینی، بسیار مهم است. اگر خونریزی بیش از حد یا سایر علائم نگران کننده را تجربه کردید، حتماً فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان خلط گلو بعد از عمل بینی

پس از جراحی بینی، افزایش خلط گلو به دلیل ضربه جراحی و تغییر در جریان طبیعی هوا از طریق مجاری بینی، شایع است. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به درمان خلط گلو بعد از جراحی بینی کمک کند:

• غرغره با آب نمک: غرغره با آب نمک گرم می‌تواند به تسکین گلو و کاهش التهاب کمک کند.
  • استراحت: استراحت کافی می‌تواند به کاهش التهاب و بهبودی کمک کند، که ممکن است به کاهش تولید بلغم نیز کمک کرد.
  • هیدراته بمانید: نوشیدن مقدار زیادی مایعات، مانند آب و چای گیاهی، می تواند به رقیق شدن مخاط کمک کند و سرفه را آسان تر کند.
  • از محرک ها دوری کنید: سعی کنید از سیگار کشیدن، آلودگی هوا و سایر محرک هایی که می توانند علائم شما را تشدید کنند اجتناب کنید.
  • از یک مرطوب کننده استفاده کنید: افزودن رطوبت به هوا می‌تواند به کاهش تحریک و شل شدن خلط کمک کند. شما می‌توانید در اتاق خواب خود در شب یا در اتاقی که بیشترین زمان را در آن می‌گذرانید از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • از داروهای بدون نسخه استفاده کنید: داروهای بدون نسخه مانند ضد احتقان‌ها و خلط آورها می‌توانند به کاهش احتقان کمک کرده و سرفه خلط را آسان تر کنند. با این حال، قبل از مصرف هر دارویی حتماً با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند یا بعد از جراحی برای شما مناسب نباشند.

اگر علائم شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، یا اگر علائم دیگری مانند تب، مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است علائم یک بیماری جدی‌تر باشد.

سخن پایانی درباره ترشحات بینی بعد از عمل رینوپلاستی

اگر به دنبال کاهش شدت عوارض پس از رینوپلاستی هستید و برای شما تحت تأثیر قرار نگرفتن نتایج جراحی بینی به دنبال این عوارض، دارای اهمیت بسیار فراوانی است، بهتر است نکات مراقبتی ذکر شده را به درستی و به صورت کامل رعایت کنید. خود شما بخش مهمی از روند درمان به شمار می‌روید. بهتر است استرس و نگرانی بی‌مورد را کنار بگذارید و تنها دستورالعمل‌هایی که جراح توصیه کرده را به درستی رعایت کنید. برخی از کلی‌ترین دستورالعمل‌ها به شرح زیر است که به شما در دوران نقاهت کمک بسیاری خواهد کرد:

1. حداقل ۱۲ ماه قرار گرفتن در معرض آفتاب را به حداقل برسانید. همیشه هنگام بیرون رفتن از ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.
  2. سعی کنید خم نشوید و هنگام خواب روی بینی دراز نکشید.
  3. به هیچ‌وجه ۲ ماه بعد از عمل عینک آفتابی استفاده نکنید.
  4. دارو‌های تجویز شده را دقیقاً مطابق دستورالعمل مصرف کنید. آسپرین مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید اشکالی ندارد.
  5. از هرگونه فعالیتی که فشار خون یا ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد، خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند باعث خونریزی شود.

تمام این نکات در کنار مواردی که برای ترشح بینی اشاره شد به شما کمک می‌کند تا پس از پایان تورم و ظاهر شدن نتایج عمل بینی، از جذابیت ظاهری و زیبایی خود لذت ببرید یا اگر به دلیل مشکلات پزشکی اقدام به عمل بینی کرده‌اید، دیگر شاهد آن‌ها نباشید.

سوالات متدوال

خلط خونی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

خیر؛ این مسئله معمولاً در نتیجه تغییرات بافت بینی و به صورت موقت رخ می‌دهد. در صورت تشدید این علائم و تداوم طولانی‌مدت آن می‌بایست به متخصصین مراجعه صورت گیرد.

ترشحات بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟

معمولاً ترشحات ناشی از عمل بینی در حدود ۷ روز و تا بعد از برداشتن اسپلینت‌ها ادامه پیدا می‌کند. این علائم رفته‌رفته کاهش یافته و نهایتاً تا ۲ ماه ادامه پیدا می‌کنند.

خلط گلو قبل از عمل بینی تاثیری در دوران نقاهت بعد از عمل دارد؟

بله؛ خلط گلو و سرماخوردگی قبل از عمل بینی، می‌تواند موجبات عفونت ریه را فراهم آورده و باعث طولانی‌تر شدن دوره نقاهت عمل بینی شود. برای پاسخ بهتر، لازم است ابتدا دلیل احتقان مشخص شود.

شما می توانید با مراجعه به ” کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی هلیا ” و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت جراحی بینی خود مطلع شوید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۷۹۵۴۷ تماس بگیرید.

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

• سلام وقت بخیر
    من سه روز پیش عمل بینی انجام دادم
    امروز رفتم تامپونو از بینیم در آوردن
    ولی هنوز که ۱۲ ساعتی ازش میگذره
    سوراخای بینیم بخاطر ترشحات خونابه‌ای کیپه و نمیتونم از راه بینی نفس بکشم
    آیا این موضوع طبیعیه یا خیر؟؟؟