ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان – آیا تخمدان پلی کیستیک خطرناک است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست

سندرم تخمدان پلی کیستیکPolycystic ovary syndrome” که به اختصار (PCOS)  معرفی می‌شود، نوعی اختلال شایع هورمونی در بانوان است. این اختلال عموماً با علائم گسترده‌ای همچون رشد موهای زائد در صورت و بدن ظاهر می‌شود. اگرچه بسیاری از مبتلایان به این بیماری با رویش و ضخیم شدن موهای زائد در نقاط مختلف بدن و صورت مواجه می‌شوند، اما در مواردی هم این اختلال منجر به ریزش موهای سر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتری در خصوص سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو، همچنین راه‌های درمان آن برای توقف ریزش مو این مقاله راهنمای مفیدی خواهد بود. اگر نمی‌دانید سندرم تخمدان پلی کیستیک چه علائمی دارد و عوارض آن چیست، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید. کلینیک تخصصی هلیا در زمینه ترمیم پوست و مو با تکیه بر آخرین تکنولوژی و علوم درمانی دنیا در خدمت شما عزیزان خواهد بود.

عوارض و آسیب های ناشی از ظهور سندرم تخمدان پلی کیستیک

همچون دیگر اختلالات هورمونی، سندرم پلی کیستیک نیز عوارض متعددی در بدن فرد ایجاد می‌کند. عدم تعادل ترشح هورمون‌های مردانه در بدن زنان علائمی نظیر جوش‌های چرکین، ریزش مو یا رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن و صورت دارد. همچنین مشکلاتی همچون قاعدگی نامنظم، دردهای متداول در نواحی شکم و … از عوارض این بیماری است که هر یک عوارض بیشتری برای بدن رقم می‌زنند. برخی از سوالاتی که در خصوص سندرم تخمدان پلی کیستیک مطرح می‌شود، به شرح زیر است.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

آیا تخمدان پلی کیستیک خطرناک است؟

همانطور که در بخش‌های پیشین عنوان شد، PCOS عارضه‌ی شایعی است که ممکن است در زنان رخ دهد. بنابراین اگر شما با این مشکل روبرو شده‌اید، نگران نشوید. این بیماری به سادگی و با رعایت دستورات پزشک درمان می‌شود و نباید استرس و نگرانی به خود راه دهید. اگرچه این به این معنا نیست که این مشکل را نادیده بگیرید. چرا که جزئی ترین اختلالات هورمونی در صورت بی‌توجهی، ممکن است مشکلات بیشتری را برای بدن ایجاد کنند.

از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

اگر مراقب بدن خود باشید، به خوبی قادر خواهید بود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را تشخیص دهید. علائمی مانند پریودهای نامنظم، رشد موهای زائد ضخیم در نواحی صورت، گردن، سینه و شکم، جوش‌های چرکی در صورت از جمله‌ی این علائم است که باید آنها را جدی بگیرید.

دانستنی های لازم سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک بر بارداری چه تاثیری دارد؟

در خصوص سندرم تخمدان پلی کیستیک و بارداری نظرات زیادی اعلام می‌شود. اما آنچه که مورد تایید قرار گرفته این است که این سندرم بارداری را سخت‌تر خواهد کرد. بنابراین افرادی که تصمیم به فرزندآوری دارند، لازم است نسبت به درمان این مشکل خود هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

آیا برای شما مبهم است که چگونه سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر به ریزش مو می‌شود؟ پاسخ این سوال به فعالیت هورمون‌های آندروژن برمی‌گردد. هورمون‌های مردانه که به آندروژن معروفند، در بدن زنان نیز ترشح می‌شوند. این‌ها شامل تستسترون‌ هستند. این هورمون‌ها در رشد موهای زائد زیر بغل و نواحی خصوصی بدن نقش دارند.

PCOS یا تنبلی تخمدان منجر به تولید آندروژن اضافی در بدن زنان می‌شود. نتیجه این اتفاق رویش موهای زائد در نواحی از بدن است که در شرایط عادی رشد نمی‌کند. در نهایت موهای زائد ضخیم در صورت، گردن، سینه و شکم زنان شروع به رشد می‌کنند. رفتار دیگری که آندروژن‌های اضافی بروز می‌دهند، نازک و ضعیف شدن موهاست که در نهایت منجر به ریزش موی شدید در زنان می‌شود.

درمان ریزش موی ناشی از پلی کیستیک تخمدان

برای درمان این مدل ریزش مو نیاز است اقدام به درمان پلی کیستیک تخمدان کنید. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک باید تحت نظر پزشک و با مصرف دارو در یک دوره‌ی چند ماهه انجام شود. تنظیم هورمون‌ها مهم‌ترین بخش درمان است. پس از درمان کامل پلی کیستیک، نوبت به درمان ریزش موی ناشی از آن می‌رسد. مشکل این است که هر تار مویی که به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک از دست می‌دهید، در حالت عادی دوباره رشد نمی‌کند. به همین دلیل افرادی که دچار این مدل ریزش می‌شوند، باید اقدام به درمان کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

مصرف قرص‌های ضدبارداری

قرص‌هایی که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند، در کاهش سطح آندروژن بدن موثرند. که این به مرور سبب کنترل ریزش موها و در نهایت توقف ریزش می‌شود. این قرص‌ها به تنظیم دوره‌ی قاعدگی نیز کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که مصرف این قرص‌ها و دوز مصرفی آن باید تحت نظارت پزشک متخصص مصرف شود.

اسپیرونولاکتون (Spironolactone)

اسپیرونولاکتون نوعی داروی خوراکی است که توسط موسسه غذا و داروی آمریکا (FDA) به تایید رسیده است. یکی از موارد مصرف این دارو در درمان آلوپسی آندروژنتیک است. معمولاً این دارو همراه با قرص‌های ضد بارداری تجویز می‌شود. مجدداً لازم به یادآوری می‌باشیم که مصرف این داروها باید با تشخیص پزشک انجام شود.

ماینوکسیدیل

یکی از مهم‌ترین داروهای موثر برای درمان طاسی در زنان ماینوکسیدیل است که به صورت موضعی مصرف می‌شود. این دارو را روزانه و به مقدار توصیه شده روی پوست سر اعمال کنید تا به مرور جذب پوست شود. تاثیر این دارو در رشد موها و افزایش ضخامت تارهای مو به اثبات رسیده است.

فیناستراید (Propecia) و دوتاستراید (Avodart)

داروهای نامبرده برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این داروها برای ریزش مو در زنان کاربرد کمتری دارند، اما پزشکان همچنان این دو مورد را برای کسانی که ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، تجویز می‌کنند.

مکمل‌های ویتامینه

مصرف مکمل‌های ویتامینی و معدنی در کنار سایر روش‌های درمانی به تغذیه‌ی فولیکول‌های مو کمک می‌کند. مصرف عناصر روی، آهن، بیوتین، پروتئین و ویتامین‌های گروه B  به مدت ۸ هفته تاثیر مفیدی بر رشد موهای شما خواهد داشت.

کاشت مو

اگرچه داروهای یاد شده هریک تاثیر مفیدی در توقف ریزش موها دارند، اما در شرایطی که شدت ریزش مو زیاد است، نمی‌توان از این داروها انتظار معجزه داشت. از طرفی برخی افراد ممکن است به دلیل مقاومت به داروها و عوارض جانبی آنها نتیجه‌ی مثبتی از این راه‌های درمانی کسب نکنند. در این موارد کاشت موی طبیعی به عنوان گزینه‌ی مناسب، سریع‌تر و حتی کم هزینه‌تر پیشنهاد می‌شود. روش‌های کاشت مو بسیار گسترده هستند و هریک مزایا و برتری های خاص خود را دارند. لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به مراکز معتبر زیبایی، مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند.

کاهش وزن

جالب است بدانید که کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند، تاثیرات چشمگیری در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. شواهد به ثبت رسیده در این زمینه نشان می‌دهد بین سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی ارتباط مستقیمی وجود دارد که در نهایت ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

از این رو زنان مبتلا به PCOS برای درمان پلیکیستیک خود ابتدا باید به کاهش وزن فکر کنند. کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن به وضوح علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش می‌دهد. همچنین تخمدان پلی کیستیک و کمردرد نیز چندان با یکدیگر غریبه نیستند. زمانی که درمان پلی کیستیک به طور کامل به اتمام برسد، نه تنها مشکلات ریزش مو نخواهید داشت، بلکه کمر درد، چاقی و عوارض ناشی از آنها را هم از خود دور می‌کنید.

سوالات متدوال

آیا می‌توان ریزش موی PCOS را متوقف کرد؟

با توجه به اینکه سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است، می‌تواند باعث طیف وسیعی از علائم از جمله هیرسوتیسم (رویش موهای زائد در صورت و بدن) شود. در حالی که بسیاری از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک موهای ضخیمی روی صورت و بدن خود دارند، برخی نیز نازک شدن مو و ریزش مو را تجربه می‌کنند که از آن به عنوان ریزش موی الگوی زنانه یاد می‌شود.

برخی از خانم‌های مبتلا دوست دارند بدانند که آیا می‌توانند این ریزش را متوقف کنند؟ بله، اگر علت اصلی که (معمولاً عدم تعادل هورمونی)می باشد برطرف شود، ریزش موی مربوط به PCOS قابل درمان است. اگر PCOS مشکل اصلی ریزش موی آن‌ها باشد (یعنی علائم بالینی به همراه سونوگرافی و آزمایش خون همگی PCOS را تایید کنند) یک متخصص زنان و زایمان و متخصص پوست و مو می‌تواند گزینه های درمانی برای توقف ریزش مو PCOS را در اختیارشان قرار دهد.

آیا ریزش مو از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک است؟

بله! بدن زن هورمون‌های مردانه را تولید می‌کند که آندروژن نیز نامیده می‌شوند که شامل تستوسترون می‌باشد. آندروژن‌ها در افراد مبتلا به PCOS بیشتر هستند و موجب نازک شدن موهای سر آن‌ها می‌شود، به خصوص در نزدیکی جلوی پوست سر. این اتفاق به عنوان آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی الگوی زنانه شناخته می‌شود.

آیا در صورت ابتلا به PCOS می‌توانم بیوتین مصرف کنم؟

بله. استفاده ترکیبی از عوامل حساس کننده به انسولین مانند آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها (ویتامین D، بیوتین و اسید فولیک) در خانم‌های چاق و غیر چاقی که مبتلا به PCOS یا همان تنبلی تخمدان هستند بی‌خطر و موثر است.

آیا ویتامین D می‌تواند PCOS را درمان کند؟

پلی کیستیک تخمدان یک اختلال ژنتیکی است که به طور قطعی و ریشه‌ای درمان نمی‌شود و فقط می‌توان شدت آن را کنترل کرد. با این حال مصرف مکمل ویتامین D در دوزهای بالا به مدت حداقل ۱۲ هفته، ممکن است منجر به بهبود سطح گلوکز، حساسیت به انسولین، تعدیل چربی خون و بهبود عملکرد هورمونی در زنان مبتلا به PCOS شود.

آیا کیست‌های PCOS از بین می‌روند؟

سندروم تخمدان پی کیستیک می‌تواند موجب رشد کیست‌هایی بر روی تخمدان‌ها شود که غالباً بی ضرر هستند و پس از چند ماه به طور طبیعی و بدون نیاز به مراقبت پزشکی از بین می‌روند. با این حال برخی پزشکان ترجیح می‌دهند برای مبتلایان داروهای هورمونی تجویز کنند تا به از بین رفتن کیست‌ها کمک کنند.

اندازه نرمال PCOS چقدر است؟

اولین تعریف پذیرفته شده از تخمدان پلی کیستیک (PCO) در سونوگرافی ترانس شکمی (TAS) توسط سوانسون و همکاران ارائه شده است. آن‌ها تخمدان‌های بزرگ و گرد با حجم متوسط ۱۲ میلی لیتر و حاوی تعداد فولیکول‌های افزایش اندازه یافته (۲-۸ میلی متر) را شاخصه اصلی PCO می‌دانند.

آیا PCOS با افزایش سن بدتر می‌شود؟

سطح هورمون‌های تولید در زنان مبتلا به PCOS با هورمون های زنان بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک پس از یائسگی متفاوت است. در حالت کلی، پارامترهای التهابی و متابولیک مربوط به سندروم تخمدان پلی کیستیک با افزایش سن بدتر می‌شوند و زنان مبتلا به PCOS را در معرض افزایش خطر مشکلات سلامتی مادام‌العمر فراتر از یائسگی، به‌ویژه خطر ابتلا به CVD (مشکلات قلبی) و دیابت نوع ۲ قرار می‌دهند. انجام فعالیت‌های ورزشی به همراه حفظ یک رژیم سالم غذایی در کاهش این عوارض بسیار تاثیر گذار هستند.

درمان عوارض تخمدان پلی کیستیک در کلینیک پوست و مو هلیا

واضح است که مشکل PCOS  عوارض متعددی برای بدن به همراه دارد. مشکلاتی که عمدتاً بر ظاهر و زیبایی بانوان تاثیر می‌گذارد. پس از درمان کامل این بیماری تحت نظر پزشک متخصص، باید آثار بجا مانده از عوارض بیماری را درمان نمود. مشکلاتی نظیر موهای زائد رشد یافته، جوش‌های صورت و ریزش مو در بهترین شرایط توسط متخصصان کلینیک زیبایی هلیا قابل درمان است. این مرکز تحت نظارت و  پزشک ماهر و با سابقه، دکتر خراسانی و با بهره‌گیری از تجهیزات نوین آماده خدمت رسانی به کلیه‌ی بانوان گرامی می‌باشد.

منابع: healthlinecontemporaryobgyn

آیا شما یا کسی که می شناسید مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستید؟ اگر چنین است، لطفاً تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما می خواهیم از داستان های شما برای افزایش آگاهی از این اختلال شایع و ارائه حمایت به زنانی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، استفاده کنیم.