کاشت مو

علائم عفونت پس از کاشت مو – ارائه راه های درمان برای آن

ریزش مو به دلیل الگوی طاسی مردانه یا زنانه، التهاب پوست سر یا آسیب دیدگی پوست سر ممکن است رخ دهد. صدمات ناشی از سوختگی، جراحی یا حوادث رانندگی نیز در ریزش دائمی مو نقش دارد که می تواند با روش کاشت مو این عارضه ها را به طور کلی برطرف کرد و نتایج ماندگاری نیز حاصل شود. پیوند مو طبیعی روشی برای درمان ریزش مو است. برای حل این مشکل تکنیک های مختلفی وجود دارد. کاشت موی طبیعی روشی پیچیده است. برای رسیدن به نتایج بهینه، پیروی از دستورالعمل های بعد از عمل با دقت بسیار، مهم است. این مقاله در رابطه با عوارض احتمالی، علائم عفونت وآنچه می­توان برای جلوگیری از عفونت پس از پیوند انجام دهید است.

کاشت مو روشی است که در آن متخصص پوست مو را به ناحیه طاسی روی سر پیوند می‌زند. معمولاً جراح موها را از قسمت پشت یا سمت سر (اهدا کننده) به قسمت جلویی یا بالای سر (گیرنده) منتقل می‌کند. پیوند مو طبیعی معمولاً در یک کلینیک با بی حسی موضعی انجام می‌شود. ریزش مو نیز به ژنتیک و چندین عامل دیگر بستگی دارد که عبارتند از: مصرف داروهای هورمونی، بیماری، استرس، رژیم غذایی و بالا رفتن سن و سال بخشی از این موارد هستند.

علائم عفونت بعد از کاشت مو

مطالب بیشتر: نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

انواع روش های کاشت مو طبیعی کدامند؟

دو روش پیوند اصلی وجود دارد: پیوند واحد فولیکولار (FUT) و استخراج واحد فولیکولار (FUE) در روش FUT، جراح از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند و سپس یک قطعه یا نوار مو را از ناحیه سالم پوست سر خارج می‌کند (محل گیرنده معمولاً شامل مساحتی حدود 10 اینچ طول است) که برای پیوند استفاده می‌شود. در روش FUE ابتدا قسمت پشت سر پوست تراشیده می‌شود و سپس فولیکول­‌های یکی یکی برداشته می‌شود. این روش باعث می‌شود حداقل زخم‌هایی که در زیر موهای آن پوشانده شده و پنهان می‌شوند، باقی بماند.

انواع روش های کاشت مو طبیعی کدامند؟

عفونت بعد از پیوند موی طبیعی

عفونت یکی از عوارض احتمالی است که همراه با هر روش جراحی ممکن است رخ دهد. البته در پیوند مو به خصوص FUE به دلیل جراحات کوچک که به عنوان جراحی میکروسکوپی در نظر گرفته می‌شود، خطر عفونت بسیار کمتر است. با این حال، این نکته بدان معنا نیست که ریسک این خطر وجود ندارد. زیرا باکتری­ها در همه جا وجود دارند و این امر باعث عفونت خواهد شد. بروز عفونت بعد از انجام این عمل زیبایی می‌تواند برای ظاهر موهای کاشته آسیب زا باشد و در صورتی که این آسیب­ها به صورت جدی باشد برای جبران آن باید کاشت مو به صورت مجدد انجام شود. به همین دلیل آگاهی از علائم و نحوه جلوگیری از بروز آن دارای اهمیت بسیار زیادی است.

علائم عفونت بعد از کاشت مو

پس از عمل زیبایی پیوند مو به دلایل مختلفی امکان مشاهده عفونت پوست سر وجود دارد. لازم به ذکر است این عارضه به هیچ وجه همگانی نیست. و این گونه نیست که همه کسانی که کاشت مو را انجام داده‌اند؛ در اولین روزهای دوران نقاهت نشانه‌های عفونت و یا فولیکولیت را شاهد باشند. ابتدا باید بدانیم عوارض بوجود آمده بعد از کاشت مو، عفونت است یا فولیکولیت. به همین علت می‌بایست این عوارض را چندین روز بررسی کرد. بطور معمول عفونت پوست سر چندین روز پس از پیوند مو آغاز می‌گردد. درست زمانی که تار موهای جدید طی دوران نقاهت و بازیابی بعد از پیوند مو شروع به رویش کرده‌اند. عفونت‌های پوستی ناحیه سر را بعد از پیوند مو، در همه قسمت‌ها می‌توان مشاهده کرد. چرا که عفونت بعد از بروز منتشر شده و به سلول‌هایی که درمجاورت خود قرار دارند نیز سرایت می‌کند. اما علائم عفونت پوست سر بعد از کاشت مو بیشتر در نواحی برش خورده دیده می‌شود. همان برش‌هایی که برای پیوند مو ایجاد شده‌اند.

گفتنی است عفونت هم می‌تواند در ناحیه گیرنده رخ دهد هم در ناحیه‌ برداشت گرافت‌ها. البته احتمال عفونت بسیار پایین و همچنین عفونت‌های جدی نادر حتی کمتر از ۱٪ می‌باشد. نشستن پوست سر، عدم رعایت بهداشت، بیماری‌های زمینه‌ای چون نقص سیستم ایمنی از جمله علل ایجاد عفونت‌اند. از جمله علائم عفونت بعد از کاشت مو می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ایجاد زخم های زیاد و ناخوشایند
  • ترشح عفونی از جای زخم
  • خارش همراه زخم
  • پوسته پوسته شدن
  • جوش های قرمز یا سفید رنگ

ایجاد زخم های زیاد و ناخوشایند

یکی از علائم عفونت بعد از کاشت مو ایجاد زخم­های زیاد و ناخوشایند است. در صورت ایجاد زخم در روزهای پس از کاشت مو ممکن است عفونت ایجاد شده باشد. عفونت بعد ازپیوند مو می‌‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. اما در صورت انتخاب کلینیک معتبر و پزشک مطمئن، بدون شک عوارض آن به صفر می‌‌رسد.

ترشح عفونی از جای زخم

ترشح عفونی از جای زخم و پوسته پوسته شدن نیز از دیگر علائم عفونت بعد از کاشت مو است. که در صورت ادامه دار شدن باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. علت اصلی عفونت در طی مراحل کاشت مو و بعد از جراحی ترمیم مو ناشی از یک وضعیت غیر بهداشتی در مکان جراحی و بعد از آن است. پس از پیوند مو، تشخیص علائم عفونت می‌تواند دشوار باشد. زیرا بین علائم بهبودی و عفونت شباهت فراوانی وجود دارد.

خارش همراه زخم

احساس خارش در ناحیه کاشت مو نیز می‌تواند از علائم عفونت پوست سر باشد. البته این در صورتی است که زخم‌‌هایی نیز در ناحیه خارش وجود داشته باشد. ممکن است بعد از عمل دچار زخم یا خارش طبیعی باشید. اما این مساله نباید طولانی مدت و غیر قابل تحمل باشد.

درد

اگر در دوران نقاهت پس از پیوند مو دچار درد در این نواحی شدید احتمالا دچار عفونت شده اید. البته در صورتی که این درد ماندگار باشد نگران کننده است. وگرنه دردهای موقت نمی‌توانند علامت خاصی از عفونت باشند. و کمی درد می‌تواند کاملا طبیعی و نشانی از عفونت بعد از پیوند مو نیست.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن نیز می‌‌تواند بعد از کاشت مو اتفاق بیفتد. و این اتفاق را می‌توان دلیلی بر عفونت بعد از پیوند مو دانست. هرچند این احتمال بسیار پایین می‌‌باشد. اما برخی عوامل می‌توانند در بروز این عوارض نقش داشته باشند. از جمله انجام پیوند مو در مراکز غیرمعتبر.

جوش های قرمز یا سفید رنگ

هرگونه قرمزی، تورم و خارش که پس از یک هفته از بین نروند می­تواند آغاز عارضه عفونت تلقی شود. به لحاظ ظاهری، عارضه عفونت با التهاباتی قرمز رنگ  همراه است. و یا همراه با جوش‌هایی سرسفید و یا ملتهب و قرمز به نظر خواهد آمد. بعد از کاشت مو تا زمانی که قرمزی‌ها شدید و دردها فزاینده نباشند، این نشانه‌ها نگران کننده نخواهند بود.

مطالب بیشتر: عوارض بعد از کاشت مو

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو طبیعی جلوگیری کرد؟

پیشنهادات عمومی برای مراقبت از کاشت مو وجود دارد. که با رعایت آنها می توان از عفونت جلوگیری کرد. این پیشنهادات شامل موارد زیر می گردد:

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو جلوگیری کرد؟

• از فعالیت بدنی یا فعالیت هایی که می تواند فشار خون را افزایش دهد، خودداری کنید.

اینگونه فعالیت ها می تواند باعث خونریزی در زخم ها شود. و بعد خود باعث شکل گیری عفونت شود. جراح ممکن است به شما توصیه کند که حدود ده روز رابطه جنسی نداشته باشید. در صورت بروز درد شدید خونریزی یا علائم غیر معمول، به جراح گزارش دهید.

• پوست سر را لمس نکنید:

بعد از کاشت مو، پوست سر با میکرواسکار پوشانده می‌شود. این میکرو‌اسکارها مسیر میکروب‌ها را برای نفوذ به زخم و شکل‌گیری عفونت فراهم می‌کند. و باید از لمس آن‌ها به دفعات خودداری کنید. دست‌ها کثیف‌ترین قسمت بدن هستند. زیرا  از آن‌ها برای کارهای زیادی استفاده می‌شود. به همین دلیل دست‌ها پر از میکروارگانیسم‌ها هستند. وقتی دست خود را روی پوست سر قرار می‌دهید، مجموعه‌ای از میکروب‌ها به زخم‌ها منتقل می‌شوند. بنابراین، فقط هنگامی که دستان شما ضدعفونی و تمیز می‌شوند باید پوست سر را لمس کنید.

• پوست سر را نخارانید:

حتی اگر این وسوسه کننده باشد، پوست سر خود را نخارانید. وقتی زخم شروع به بهبود می‌کند، خارش دارد. با این حال، خود کنترلی برای بهتر شدن ضروری است. به جای این کار، به جراح خود مراجعه کنید. تا داروهای ضد خارش را برای زخم‌هایی که درد شما را تسکین می‌دهد تجویز کند.

• از محلول اسپری شور استفاده کنید:

محلول نمک را روی گاز استریل ریخته و30 دقیقه به آرامی اطراف پوست سر خود ماساژ دهید. بهتر است این مورد دو بار در طول روز تکرار شود. مزیت استفاده از محلول نیز آن است که بدون آسیب به موها، پوست اضافی را از سر خارج می‌کند. همچنین محیط رشد باکتری‌ها محیطی را از بین می‌برد.

• سیگار نکشید یا الکل مصرف نکنید:

این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا سیگار و الکل روند بهبود زخم را کند می‌کند. محدود کردن مصرف الکل و سیگار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. به هیچ وجه در این دوران این دو ماده را مصرف نکنید.

• پمادها و داروها را آنتی بیوتیک مصرف کنید:

برای کاهش عفونت از سرم‌های ضد باکتریایی استفاده کنید. همچنین داروهای تجویز شده توسط پزشکان که حاوی پلی اسپورین، باسیتراسین یا Aquaphor هستند، نیز مفید خواهد بود.

اگر از عفونت رنج می برید چه کاری باید انجام دهید؟

افرادی که بعد از ریکاوری مو متوجه تورم و یا خونریزی بیش از حد شده‌اند. همچنین کسانی که دچار ناراحتی سوزش و قرمزی سر بعد از کاشت مو شده اند، سریعاً با جراح تماس بگیرند. عفونت بعد از پیوند مو به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. این چیزی نیست که شما بخواهید به تنهایی آن را کاهش داده و بپذیرید. کمک جراح نکته کلیدی و مهمی در کنترل عفونت و بهبود سلامت کلی شما است. عفونت عارضه‌ای است که  احتمال به وجود آمدن آن برای هر زخم کوچک و بزرگی وجود دارد. البته به عنوان یک بیمار این مسئله ممکن است بر روند بهبودی و نتایج آن تأثیر بگذارد. و شاید روند بهبودی را کند کند.

با این حال، آگاهی از دو مورد مهم در طول کاشت مو برای بیمار مفید است. اول اینکه خطر ابتلا به عفونت در مقایسه با سایر اقدامات بسیار کم‌تر است. دوم اینکه روال مراقبت از پوست سر بسیار ساده و بی‌دردسر است. و می‌توان گفت رعایت آن از خطر عفونت پس از پیوند مو تا حد زیادی می‌کاهد. فقط پوست سر را نباید خاراند و یا مدام بر روی آن دست کشید. مصرف سیگار و الکل را هم باید محدود کرد. اسپری شور و آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین همراه شما برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و خطر ابتلا به عفونت هستند. دستورالعمل‌ها را همانطور که در این مطلب گفته شد دنبال کنید تا زمان ریکاوری برای شما کوتاه‌تر شده و عوارض هم کمتر شوند.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک پوست و مو هلیا و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت کاشت مو خود مطلع شود. جهت مشاوره با شماره 02122810089 تماس بگیرید.

کاشت مو و ابرو در این کلینیک توسط پزشک مطرح کشور دکتر حمیدرضا خراسانی صورت می گیرد.