کاشت مو

علائم عفونت پس از کاشت مو – ارائه راه های درمان برای آن

ریزش مو به دلیل الگوی طاسی مردانه یا زنانه، التهاب پوست سر یا آسیب‌دیدگی پوست سر ممکن است رخ دهد. صدمات ناشی از سوختگی، جراحی یا حوادث رانندگی نیز در ریزش دائمی مو نقش دارد که می‌تواند با روش کاشت مو این عارضه‌ها را به طور کلی برطرف کرد و نتایج ماندگاری نیز حاصل شود. پیوند مو طبیعی روشی برای درمان ریزش مو است. برای حل این مشکل تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. کاشت موی طبیعی روشی پیچیده است. برای رسیدن به نتایج بهینه، پیروی از دستورالعمل‌های بعد از عمل با دقت بسیار، مهم است. این مقاله در رابطه با خطرات احتمالی، علائم عفونت و آنچه می­توان برای جلوگیری از عفونت پس از پیوند مو انجام دهید است.

اینفو علائم عفونت پس از کاشت مو

در کاشت مو، جراح موها را معمولا از قسمت پشت سر (بهترین بانک مو) به قسمت طاس سر (گیرنده) منتقل می‌کند. نتیجه نهایی کار از یک‌سو به عملکرد متخصص و از سویی دیگر به مراقبت‌های بعد از کاشت بستگی دارد. اما برخی از افراد نسبت به توصیه‌های بعد از پیوند اهمیت نشان نداده و دچار عوارضی همانند عفونت می‌شوند. آیا می‌دانید علائم عفونت پس از کاشت مو چیست و چه زمان باید به متخصص مراجعه نمود؟

علائم عفونت بعد از کاشت مو

مطالب بیشتر: نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

انواع روش های کاشت مو طبیعی کدامند؟

دو روش پیوند اصلی وجود دارد: پیوند واحد فولیکولار (FUT) و استخراج واحد فولیکولار (FIT). در روش FUT، جراح از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند و سپس یک قطعه یا نوار پوست بانک مو را از ناحیه سالم پوست سر خارج می‌کند.

انواع روش های کاشت مو طبیعی کدامند؟

سپس فولیکول‌ها زیر میکروسکوپ جدا شده و آماده کاشت می‌شوند. در روش FIT ابتدا قسمت بانک مو تراشیده می‌شود و سپس فولیکول­‌های مو به کمک پانچ مخصوص یکی‌یکی برداشته می‌شوند. این روش باعث می‌شود حداقل زخم‌ها روی پوست باقی بماند.

عفونت بعد از پیوند موی طبیعی

عفونت پس از پیوند موی طبیعی یکی از مشکلات احتمالی است که بعد از هر روش جراحی ممکن است رخ دهد. پیوند مو FIT به دلیل جراحات کوچک، به عنوان جراحی میکروسکوپی در نظر گرفته شده و خطر عفونت در آن بسیار کمتر است. با این حال، این نکته بدان معنا نیست که ریسک این خطر وجود ندارد زیرا باکتری­‌ها در همه‌جا وجود دارند و این امر باعث عفونت خواهد شد. بروز عفونت بعد از انجام این عمل زیبایی می‌تواند به موهای کاشته آسیب زده و در صورتی که این آسیب­‌ها به صورت جدی باشد برای جبران آن باید کاشت طبیعی مو به صورت مجدد انجام شود. به همین دلیل آگاهی از علائم عفونت پس از پیوند طبیعی مو و نحوه جلوگیری از بروز آن دارای اهمیت بسیار زیادی است.

علائم عفونت بعد از کاشت مو

پس از عمل زیبایی پیوند مو به دلایل مختلفی امکان مشاهده عفونت پوست سر وجود دارد. لازم به ذکر است این عارضه به هیچ وجه همگانی نبوده و اینگونه نیست که همه کسانی که کاشت مو را انجام داده‌اند، در اولین روزهای دوران نقاهت نشانه‌های عفونت و یا نکروز را شاهد باشند. بطور معمول عفونت پوست سر چندین روز پس از پیوند مو آغاز می‌گردد. درست زمانی که تار موهای جدید طی دوران نقاهت و بازیابی بعد از پیوند مو، شروع به رویش کرده‌اند. عفونت‌های پوستی ناحیه سر را بعد از پیوند مو، در همه قسمت‌ها می‌توان مشاهده کرد. چرا که عفونت به سلول‌هایی که در مجاورت خود قرار دارند نیز سرایت می‌کند. اما علائم عفونت پوست سر بعد از کاشت مو بیشتر در نواحی برش خورده دیده می‌شود.

گفتنی است عفونت علاوه بر بانک مو، می‌تواند در ناحیه گیرنده نیز رخ دهد البته احتمال عفونت بسیار پایین و همچنین عفونت‌های جدی نادر حتی کمتر از ۱٪ می‌باشد. نشستن پوست سر، عدم رعایت بهداشت، قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و بیماری‌های زمینه‌ای چون نقص سیستم ایمنی از جمله علل ایجاد عفونت هستند. از جمله علائم عفونت پس از پیوند مو می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد زخم های زیاد و ناخوشایند

یکی از علائم عفونت بعد از کاشت موی طبیعی ایجاد زخم­های زیاد و ناخوشایند است. در هر کدام از روش‌های کاشت مو که زخم بیشتری به جا بماند، خطر عفونت بیشتر بوده و نیاز است با جدیت بیشتری مراقبت‌های بعد از کاشت را جدی بگیرید. اما در صورت انتخاب کلینیک معتبر و پزشک مطمئن، بدون شک مشکلات و خطرات آن به صفر می‌‌رسد.

ترشح عفونی از جای زخم

ترشح عفونی جای زخم و پوسته پوسته شدن نیز از دیگر علائم عفونت بعد از پیوند مو است که در صورت ادامه‌دار شدن، باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. علت اصلی عفونت در طی مراحل کاشت مو و بعد از جراحی ترمیم مو ناشی از یک وضعیت غیر بهداشتی در کلینیک و بعد از آن است. پس از پیوند مو، تشخیص علائم عفونت می‌تواند دشوار باشد زیرا بین علائم بهبودی و عفونت شباهت فراوانی وجود دارد.

خارش همراه زخم

احساس خارش در ناحیه کاشت مو نیز می‌تواند از علائم عفونت پوست سر باشد. البته این در صورتی است که زخم‌‌هایی نیز در ناحیه خارش وجود داشته باشد، ممکن است خارش، طبیعی باشید. اما این مساله نباید طولانی مدت و غیر قابل تحمل شود.

درد

اگر در دوران نقاهت پس از پیوند مو دچار درد طولانی مدت در این نواحی شدید، احتمالا زنگ خطری برای شروع عفونت خواهد بود. البته دردهای موقت طبیعی بوده و بعد از چند روز سریعا برطرف می‌گردد.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن نیز می‌‌تواند بعد از کاشت مو اتفاق بیفتد و این اتفاق را می‌توان دلیلی بر عفونت بعد از پیوند مو دانست. هر چند این احتمال بسیار پایین است اما برخی عوامل همانند عدم رعایت بهداشت، می‌توانند در بروز این مشکلات نقش داشته باشند.

جوش های قرمز یا سفید رنگ

هر‌گونه قرمزی، تورم و خارش که پس از یک هفته از بین نروند، می­تواند آغاز عارضه عفونت تلقی شود. به لحاظ ظاهری، عارضه عفونت با التهاباتی قرمز رنگ و یا با جوش‌هایی سرسفید و یا ملتهب و قرمز همراه است. بعد از کاشت مو تا زمانی که قرمزی‌ها شدید و دردها فزاینده نباشند، این نشانه‌ها نگران‌کننده نخواهند بود.

مطالب بیشتر: عوارض بعد از کاشت مو

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو طبیعی جلوگیری کرد؟

پیشنهادات عمومی برای مراقبت از کاشت مو وجود دارد که با رعایت آن‌ها می توان از عفونت جلوگیری کرد. این پیشنهادات شامل موارد زیر می‌گردد:

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو جلوگیری کرد؟

• از فعالیت بدنی یا فعالیت هایی که می تواند فشار خون را افزایش دهد، خودداری کنید.

اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند باعث خونریزی در زخم‌ها شده و بعد خود منجر به شکل‌گیری عفونت گردند. جراح ممکن است به شما توصیه کند که حدود ده روز رابطه جنسی نداشته باشید. در صورت بروز درد شدید، خونریزی یا علائم غیر معمول، موضوع را به متخصص گزارش دهید.

• پوست سر را لمس نکنید:

بعد از کاشت مو، پوست سر با میکرواسکار پوشانده می‌شود. این میکرو‌اسکارها مسیر میکروب‌ها را برای نفوذ به زخم و شکل‌گیری عفونت فراهم می‌کنند و باید از لمس آن‌ها به دفعات خودداری کنید. دست‌ها کثیف‌ترین قسمت بدن هستند زیرا از آن‌ها برای کارهای زیادی استفاده می‌شود. وقتی دست خود را روی پوست سر قرار می‌دهید، مجموعه‌ای از میکروب‌ها به زخم‌ها منتقل می‌شوند. بنابراین، فقط هنگامی که دستان ضدعفونی و تمیز می‌شوند باید پوست سر را لمس کنید.

• پوست سر را نخارانید:

حتی اگر این موضوع وسوسه‌کننده باشد، پوست سر خود را نخارانید. وقتی زخم شروع به بهبود می‌کند، خارش دارد. با این حال، خود کنترلی برای بهتر شدن ضروری است. به جای خاراندن سر، به جراح خود مراجعه کنید تا داروهای ضد خارش را برای زخم‌هایی که درد شما را تسکین می‌دهد تجویز کند.

• از محلول اسپری شور استفاده کنید:

محلول نمک را روی گاز استریل ریخته و 30 دقیقه به آرامی اطراف پوست سر خود ماساژ دهید. بهتر است این کار دو بار در طول روز تکرار شود. مزیت استفاده از محلول نیز آن است که بدون آسیب به موها، پوست اضافی را از سر خارج می‌کند. همچنین باکتری‌های محیطی را از بین می‌برد.

• سیگار نکشید یا الکل مصرف نکنید:

این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا سیگار و الکل روند بهبود زخم را کند می‌کنند. محدود کردن مصرف الکل و سیگار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. به هیچ وجه در این دوران این دو ماده را مصرف نکنید.

• پمادها و داروها را آنتی بیوتیک مصرف کنید:

برای کاهش عفونت از سرم‌های ضد باکتریایی استفاده کنید. همچنین داروهای تجویز شده توسط پزشکان که حاوی پلی اسپورین، باسیتراسین یا Aquaphor هستند، نیز مفید خواهد بود.

اگر از عفونت رنج می برید چه کاری باید انجام دهید؟

افرادی که بعد از ریکاوری مو متوجه تورم و یا خونریزی بیش از حد شده‌اند. همچنین کسانی که دچار ناراحتی سوزش و قرمزی سر بعد از کاشت مو شده‌اند، سریعاً با جراح تماس بگیرند. عفونت بعد از پیوند مو به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. این چیزی نیست که شما بخواهید به تنهایی آن را کاهش داده و بپذیرید. کمک پزشک نکته کلیدی و مهمی در کنترل عفونت و بهبود سلامت کلی شما است. عفونت عارضه‌ای است که  احتمال به وجود آمدن آن برای هر زخم کوچک و بزرگی وجود دارد. با این حال، آگاهی از دو مورد مهم در طول کاشت مو برای افراد مفید است:

1. اینکه خطر ابتلا به عفونت در مقایسه با سایر اقدامات بسیار کم‌تر است.
  2. دوم اینکه روال مراقبت از پوست سر بسیار ساده و بی‌دردسر است و می‌توان گفت رعایت یک‌سری نکات، از خطر عفونت پس از پیوند مو تا حد زیادی می‌کاهد. فقط پوست سر را نباید خاراند و یا مدام بر روی آن دست کشید. مصرف سیگار و الکل را هم باید محدود کرد. اسپری شور و آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین همراه شما برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و خطر ابتلا به عفونت هستند. دستورالعمل‌ها را همانطور که در این مطلب گفته شد دنبال کنید تا زمان ریکاوری برای شما کوتاه‌تر شده و مشکلات هم کمتر شوند.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک پوست و مو هلیا و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت کاشت مو خود مطلع شود. جهت مشاوره با شماره 02122810089 تماس بگیرید.

کاشت مو و ابرو در این کلینیک توسط پزشک مطرح کشور دکتر حمیدرضا خراسانی صورت می گیرد.

دکتر حمیدرضا خراسانی

دکتر حمیدرضا خراسانی مدرس و متخصص کاشت مو و ابرو ، دارای مدرک رسمی از انجمن بین المللی کاشت موی طبیعی در اروپا و آسیا می باشد. تیم پزشکی تحت نظارت ایشان و پیگیری های چند ساله و حضور در دوره های آموزشی و سمینارهای مرتبط با کاشت مو میکروگرافت در کشور آلمان و ترکیه موفق به اخذ گواهی رسمی و مورد تایید به صورت انحصاری برای کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا و ورود کاشت مو به روش میکروگرافت به ایران شدند. بیش از 15 هزار نمونه کاشت مو و ابروی موفق یکی از چندین کارنامه کاری موفق ایشان می باشد.