علائم عفونت بعد از کاشت مو طبیعی چیست؟

علائم عفونت بعد از کاشت مو

ریزش مو به دلیل الگوی طاسی مردانه یا زنانه، التهاب پوست سر یا آسیب دیدگی پوست سر ممکن است رخ دهد. صدمات ناشی از سوختگی، جراحی یا حوادث رانندگی نیز در ریزش دائمی مو نقش دارد که می تواند با روش کاشت مو این عارضه ها را به طور کلی برطرف کرد و نتایج ماندگاری نیز حاصل شود. پیوند مو طبیعی روشی برای درمان ریزش مو است. برای حل این مشکل تکنیک های مختلفی وجود دارد.

علائم عفونت بعد از کاشت مو

کاشت موی طبیعی روشی پیچیده است. برای رسیدن به نتایج بهینه، پیروی از دستورالعمل های بعد از عمل با دقت بسیار، مهم است. ادامه این مطلب در مورد عوارض احتمالی، علائم عفونت وآنچه می توان برای جلوگیری از عفونت پس از پیوند انجام دهید، است.

کاشت مو روشی است که در آن متخصص پوست مو را به ناحیه طاسی روی سر پیوند می زند. معمولاً جراح موها را از قسمت پشت یا سمت سر (اهدا کننده) به قسمت جلویی یا بالای سر (گیرنده) منتقل می کند.

پیوند مو طبیعی معمولاً در یک کلینیک با بی حسی موضعی انجام می شود. ریزش مو نیز به ژنتیک و چندین عامل دیگر بستگی دارد که عبارتند از: مصرف داروهای هورمونی، بیماری، استرس، رژیم غذایی و بالا رفتن سن و سال.

انواع روش های کاشت مو طبیعی کدامند؟

دو روش پیوند اصلی وجود دارد: پیوند واحد فولیکولار (FUT)  و استخراج واحد فولیکولار (FUE)  استفاده از روش FUT، جراح از بی حسی موضعی استفاده می کند و سپس یک قطعه یا نوار مو را از ناحیه سالم پوست سر خارج می کند (محل گیرنده معمولاً شامل مساحتی حدود 10 اینچ طول است) که برای پیوند استفاده می شود.

انواع روش های کاشت مو طبیعی کدامند؟

در روش FUE ابتدا قسمت پشت سر پوست تراشیده می شود و سپس هر فولیکول مو یکی یکی برداشته می شود. این روش باعث می شود حداقل زخم هایی که در زیر موهای آن پوشانده شده و پنهان می شوند، باقی بماند.

همه چیز درباره کاشت مو

عفونت بعد از پیوند موی طبیعی

عفونت یکی از عوارض احتمالی است که همراه با هر روش جراحی ممکن است رخ دهد. البته در پیوند مو به خصوص FUE به دلیل جراحات کوچک که به عنوان جراحی میکروسکوپی در نظر گرفته می شود، خطر عفونت بسیار کمتر است. با این حال، این نکته بدان معنا نیست که ریسک این خطر وجود ندارد زیرا باکتریها در همه جا وجود دارند و این امر باعث عفونت خواهد شد.

بروز عفونت بعد از انجام این عمل زیبایی می تواند برای ظاهر موهای کاشته آسیب زا باشد و در صورتی که این آسیب ها به صورت جدی باشد برای جبران آن باید کاشت مو به صورت مجدد انجام شود. به همین دلیل آگاهی از علائم و نحوه جلوگیری از بروز آن دارای اهمیت بسیار زیادی است.

یکی از علائم عفونت ایجاد زخم های زیاد و ناخوشایند است. درد و خارش می تواند با این زخم همراه باشد. ترشح عفونی از جای زخم و پوسته پوسته شدن نیز از دیگر علائم است که در صورت ادامه دار شدن باید حتماً به پزشک مراجعه کرد.

علت اصلی عفونت در طی مراحل کاشت مو و بعد از جراحی ترمیم مو ناشی از یک وضعیت غیر بهداشتی در مکان جراحی و بعد از آن است. پس از پیوند مو، تشخیص علائم عفونت می تواند دشوار باشد. زیرا شباهت فراوان با علائم بهبودی و عفونت وجود دارد. هرگونه قرمزی، تورم و خارش است که پس از یک هفته از بین نمی روند می تواند آغاز عارضه عفونت تلقی شود.

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو طبیعی جلوگیری کرد؟

پیشنهادات عمومی برای مراقبت از کاشت مو وجود دارد که با رعایت آنها می توان از عفونت جلوگیری کرد و شامل موارد زیر می گردد:

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو جلوگیری کرد؟

• از فعالیت بدنی یا  فعالیت هایی که می تواند فشار خون را افزایش دهد، خودداری کنید:

اینگونه فعالیت ها می تواند باعث خونریزی در زخم ها شود و بعد خود باعث شکل گیری عفونت شود. جراح ممکن است به شما توصیه کند که حدود ده روز رابطه جنسی نداشته باشید. در صورت بروز درد شدید خونریزی یا علائم غیر معمول، به جراح گزارش دهید.

• پوست سر را لمس نکنید:
  کاشت مو طبیعی و مدت زمان بی حسی بعد از آن

بعد از کاشت مو، پوست سر با میکرو اسکار پوشانده می شود که مسیر میکروب ها را برای نفوذ به زخم و شکل گیری عفونت فراهم می کند و باید از لمس کردن آنها به دفعات خودداری کنید. دست ها کثیف ترین قسمت بدن هستند زیرا  از آنها برای کارهای زیادی استفاده می شود و پر از میکروارگانیسم ها است. وقتی دست خود را روی پوست سر قرار می دهید، مجموعه میکروب ها به زخم ها منتقل می شوند. بنابراین، فقط هنگامی که دستان شما ضدعفونی و تمیز می شوند، باید پوست سر را لمس کنید.

• پوست سر را نخارانید:

حتی اگر این وسوسه کننده باشد، پوست سر خود را نخارانید. وقتی زخم شروع به بهبود می کند، خارش دارند. با این حال، خود کنترلی برای بهتر شدن ضروری است. به جای این کار، به جراح خود مراجعه کنید تا داروهای ضد خارش را برای زخم هایی که درد شما را تسکین می دهد، برای شما تجویز کند.

• محلول اسپری شور استفاده کنید:

محلول نمک را روی گاز استریل ریخته و به مدت 30 دقیقه به آرامی اطراف پوست سر خود ماساژ دهید. بهتر است این مورد دو بار در طول روز تکرار شود. مزیت استفاده از محلول نیز این است که بدون آسیب به موها، پوست اضافی را از سر خارج می کند. همچنین محیط رشد باکتریها محیطی را از بین می برد.

• سیگار نکشید یا الکل مصرف نکنید:

این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا سیگار و الکل روند بهبود زخم را کند می کند. محدود کردن مصرف الکل و سیگار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

• پمادها و داروها را آنتی بیوتیک مصرف کنید:

برای کاهش عفونت از سرم های ضد باکتریایی استفاده کنید و داروهای تجویز شده توسط پزشکان حاوی پلی اسپورین، باسیتراسین یا Aquaphor هستند، نیز مفید خواهد بود.

روش های جدید ترمیم مو

اگر از عفونت رنج می برید چه کاری باید انجام دهید؟

افرادی که بعد از ریکاوری مو متوجه تورم، خونریزی بیش از حد، ناراحتی یا احساس سوزش و قرمزی سر بعد از کاشت مو شده اند، سریعاً با جراح تماس بگیرید. عفونت نباید نادیده گرفته شود. این چیزی نیست که شما بخواهید به تنهایی آن را کاهش داده و بپذیرید. کمک جراح نکته کلید و مهمی در کنترل عفونت و بهبود سلامت کلی شما است.

سخن پایانی:

عفونت عارضه ای است که  احتمال به وجود آمدن آن برای هر زخم کوچک و بزرگی وجود دارد. البته، به عنوان یک بیمار این مسئله ممکن است بر روند بهبودی و نتایج آن تأثیر بگذارد و روند بهبودی را کند کند. با این حال، آگاهی از دو مورد مهم در طول کاشت مو برای بیمار مفید است:

اول اینکه خطر ابتلا به عفونت در مقایسه با سایر اقدامات بسیار کمتر است. دوم اینکه روال مراقبت از پوست سر بسیار ساده و بی دردسر است و رعایت آن از خطر عفونت تا حد زیادی می کاهد. فقط پوست سر را نباید خاراند و یا مدام بر روی آن دست کشید  و مصرف سیگار و الکل را هم باید محدود کرد. اسپری شور و آنتی بیوتیک ها بهترین همراه شما برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و خطر ابتلا به عفونت است.

دستورالعمل ها را همانطور که در این مطلب گفته شد دنبال کنید تا زمان ریکاوری برای شما کوتاه تر شده و عوارض هم کمتر شوند.

شما می توانید با مراجعه به ” کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی هلیا ” و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از قیمت کاشت مو خود مطلع شود. جهت مشاوره با شماره 02122810089 تماس بگیرید.

کاشت مو و ابرو در این کلینیک توسط پزشک مطرح کشور دکتر حمیدرضا خراسانی صورت می گیرد.

کاشت مو